Menu
Robin Candaele, Graduation 2015, foto: Eva Claus

Robin Candaele, Graduation 2015, foto: Eva Claus

Stef Michelet

Stef Michelet

Zeynab Pour Biglari

Zeynab Pour Biglari

Graduation 2015, foto: Eva Claus

Graduation 2015, foto: Eva Claus

Grafische vormgeving

Bachelor en master in de beeldende kunsten > grafisch ontwerp > grafische vormgeving

Grafische Vormgeving is opgebouwd rondom vijf focussen: Visuele Identiteit , Publicatie , Digitale Publicatie , Experimentele Typografie en Datavisualisatie.

Elke focus vertrekt vanuit een specifieke expertise die gevoed, versterkt en ondersteund wordt door de andere focussen. Je wordt er als student gestimuleerd om de klassieke tweedeling tussen print (publicatie, poster, flyer, …) en digitaal (website, applicatie, …) te overstijgen en op zoek te gaan naar de verhouding tussen beide in onze post-digitale wereld.

Visuele identiteit richt zich op communicatie met grafische media en visuele concepten over verschillende dragers heen (onder andere: huisstijl, brochure, signalisatie, website, online communicatie, social media, ontwerp in de publieke ruimte, etc.). Het is een vakgebied dat zich eerder richt op culture identity dan op corporate identity.

Publicatie is gericht op het grafisch concept, het ontwerp en de opmaak van publicaties. Het domein van de rafische publicatie strekt zich uit over een breed gamma van grafische producten: boek, catalogus, magazine, krant, brochure, ...

Digitale publicatie denkt na over en experimenteert met de mogelijkheden van het publiceren in een digitale omgeving. Het biedt de grafisch ontwerper de instrumenten en het denkkader aan om zich op het terrein van de digitale en/of interactieve media te begeven.

Experimentele typografie is gericht op het bedenken en vervaardigen van letterbeelden en/of lettertypes voor actueel gebruik in de ontwerppraktijk van de student.

Datavisualisatie legt uitdrukkelijk de link tussen de wereld van de grafische vormgeving en die van de informatie- en communicatietechnologie en gaat in op de problematiek van het visualiseren van kennis en informatie vertrekkend uit of met een focus op concrete data.

Als student bouw je je artistieke en communicatieve mogelijkheden uit in functie van je individuele ontwikkeling door kritisch en onderzoekend te werk te gaan, inhoudelijk sterke projecten te bedenken, interactie tussen analoge en digitale media te verkennen en dit alles te onderbouwen én versterken met het ontwerp van het geheel dat zich vertaalt naar een breed gamma aan media: boek, catalogus, website, magazine, krant, poster, flyer, folder, applicatie, ...

docenten