klassieke muziek > Info ▾
OPLEIDING IN BEELD
INFO OVER DE OPLEIDING

klassieke muziek

In 1928 was George Gershwin op bezoek bij Alban Berg. Als goede gastheer had Berg een strijkkwartet geregeld om zijn Lyrische Suite voor te spelen. Gerhswin was echter zodanig onder de indruk dat hij na de uitvoering niet meer aan de piano durfde gaan zitten. Wat konden zijn Tin-Pan-Alleydeuntjes nu betekenen tegen zoveel doorleefd Weens strijkgeweld? “Meneer Gershwin, muziek is muziek,” sprak Berg hem geruststellend toe.

Een barokke kerksonate op historische viool of improvisaties voor laptop en zingende zaag, ook in het Gentse conservatorium doen we niet aan hokjesdenken. Binnen onze opleiding Klassieke Muziek stellen we een professioneel en integer muzikantschap voorop, waarbij je persoonlijkheid steeds richtinggevend blijf. Ambachtelijke en intellectuele vorming gaan daarom noodzakelijkerwijs hand in hand. Naast een volmaakte technische beheersing van het instrument streven we naar een gedegen theoretische en culturele deskundigheid, grondige kennis inzake uitvoeringspraktijk en een kritische houding tegenover heersende opvattingen.

Curriculum

Het zwaartepunt bevindt zich vanzelfsprekend bij het individueel instrumentonderricht. Onze docenten, die zelf toonaangevende muzikanten zijn, maken je daarbij graag deelgenoot van hun kennis en ervaring. Ook het samen musiceren is van groot belang en gebeurt op vele manieren: als onderdeel van een kamermuzikale groep, een koor, een orkest of een ensemble bij muziektheatrale producties. De broodnodige podiumervaring verwerf je op toonmomenten, openbare proeven en concerten, niet alleen in onze eigen MIRYconcertzaal, maar ook daarbuiten.

In een academische bachelor mag een breed theoretisch pakket niet ontbreken. Solfège, gehoorvorming en algemene muziekleer vormen de basis, aangevuld met noodzakelijke kennis van muziekgeschiedenis en partituuranalyse om tot stilistisch onderbouwde uitvoeringen te komen. Muziekpsychologie en filosofie verankeren die arbeid vervolgens in een ruimer maatschappelijk kader. Auditiepraktijk, cultuurmanagement en inzicht in de juridische aspecten van het vak bereiden je dan weer voor op het werkveld.

Conservatoriumleven

Eerlijk is eerlijk. Intense zelfstudie vormt een wezenlijk onderdeel van de opleiding. Maar een opleiding Klassiek Muziek hoeft beslist niet uit.sluitend uit hard labeur te bestaan. Groeien als muzikant is groeien als mens. Studeren en leven liggen dan ook in elkaars verlengde. Nieuwe mensen, nieuwe geluiden, nieuwe invloeden… een studie aan het conservatorium behelst meer dan noten alleen. In een cultuurstad als Gent is het sowieso moeilijk zich lang te vervelen. Elke dag is er een rijk aanbod aan concerten, tentoonstellingen, filmvertoningen, lezingen en toneel. Een goed gevulde agenda dus, waar onze school overigens niet weinig aan bijdraagt. Reken daar ten slotte nog de nabijheid van andere kunstdisciplines binnen de school of arts bij en je begrijpt dat het Gentse conservatorium een meer dan inspirerende plek is.

Combineren met een studie aan de UGent

Voluit voor muziek gaan en ‘wachten’ met je universitaire studies? Of toch maar eerst studeren aan de universiteit voor je je als klassieke muzikant vervolmaakt? Een moeilijke keuze die je vanaf nu niet meer hoeft te maken. KASK & Conservatorium en UGent engageren zich samen om de combinatie van een studie klassieke muziek én een universitaire opleiding voor jou mogelijk te maken.

Contact studietrajectbegeleiding

Karen Van Petegem
09 243 36 17
Karen.vanpetegem@hogent.be

Docenten

piccolo
Dorine Schade

fluit
Myriam Graulus

traverso
Patrick Beuckels

klarinet
Eddy Vanoosthuyse
Danny Corstjens

basklarinet
Marc Kerckhof

historisch klarinet
Vincenzo Casale

hobo
Piet Van Bockstal

fagot
Pieter Nuytten
Graziano Moretto

contrafagot
Jaap De Vries

saxofoon
Koen Maas
Raf Minten

hoorn
Rik Vercruysse

natuurhoorn
Jeroen Billiet

trompet
Steven Devolder

trombone
Luc De Vleeschhouwer

tuba & eufonium
Bruno De Busschere

viool
Wibert Aerts
Lisa Jacobs
Alessandro Moccia
Olga Zolotareva

altviool
Diederik Suys

cello
Judith Ermert

viola da gamba
Sergei Istomin

contrabas
David Desimpelaere

slagwerk
Jan Willem Konink
Gert D’haese

harp
Arielle Valibouse

gitaar
Gaëlle Solal

luit
Wim Maeseele

piano
Daan Vandewalle
Vitaly Samoshko
Keiko Shichijo

pianoforte / klavecimbel
Olga Pashchenko

orgel
Ignace Michiels
Paul De Maeyer

accordeon
Philippe Thuriot

zang
Hendrickje Van Kerckhove
Marcos Pujol
Christianne Stotijn

stemvorming
Hildegarde Verheyen

muziektheatrale vorming
Benoît Deleersnyder
Tom Goossens

kamermuziek
Kris Deprey
Patrick Beuckels
Florian Heyerick
Filip Rathé
Benjamin Wiame

improvisatie
Hans Lamal
Bart Maris
Peter Vandenberghe

directie
Dirk Brossé

auditiepraktijk
Michel Tilkin

game
Tom De Cock

compositie
Joris Blanckaert
Dirk Brossé
Daan Janssens
Dominique Pauwels
Filip Rathé

live electronics
Quentin Meurisse

klankrealisatie
Jesse Broekman

begeleidingspraktijk
Jan Devlieger
Geert Dhondt
Marc Masson
Daeninck Scheerlinck
Sandra Van der Gucht
Petra Vermote

solfège & gehoorvorming
Geert Soenen

schriftuur & analyse
Dirk Cornelis
Simon De Poorter
Geert Dhondt
Marc Masson
Filip Rathé
Geert Soenen
Mattijs Van Damme

theorische omkadering
Marlies De Munck
Luc Gulinck
Wannes Gyselinck
Lukas Huisman
Régis Dragonetti
Dirk Moelants
Dries Sel
Yves Senden
Bruno Forment

pianobegeleiders
Geert Claeys
Ivo Delaere
Arnaud Dos Santos
Getácine Pegorim
Guy Penson
Alex Roosemeyers
Tae Yoshioka

specifieke vakdidactief
Karin Defleyt
Jan Willem Konink
Dirk Lievens
Joost Vanmaele
Petra Vermote
Sarah Peire
Mirella Ruigrok
Hans Scholliers

artistieke werking
Ruben De Gheselle
Toon Callier

Studiefiches
Toelatings­voorwaarden
Toelatings- en oriënterings­proeven
Inschrijven
Financieel
Nieuwsbrief ontvangen?