ABOUT THE PROGRAMME
PROGRAMME ON SHOW
performance > Info ▾
VISIT US
Start of the academic year

The academic year starts for all students on September 27. Check your schedule in Asimut.

Enrolment

You can enroll online for a professional bachelor programme or complete enrolment after you’ve passed the admission tests succesfully. More info here.

Choose your master seminars
DATES ADMISSION TESTS
Bachelor admission test
Master orientation test
GENERAL INFO
Admission tests
Admission requirements
Study programme
Enrolment
Financial

performance

We are constantly performing, everywhere we go and all the time: when we assume an identity, when we speak in public space or in front of a camera, but in our personal lives as well. We perform the role of sweetheart, neighbour or family member. Even a political manifestation is a performative gesture. Performance provides new ways of looking at reality, at patterns that are self-evident or hidden. Our contemporary society is crying out for a transformation of the relationships we enter into with everything that surrounds us. A performative signal, a gesture or a word can set something in motion. ‘Performance is a way of doing things. It can do and undo the world(s) we live in.’ Performance is also an art form that brings together a multitude of backgrounds and histories. With each new voice, the story of performance is rewritten.

The Fine Arts bachelor programme in performance leads you into this wondrous versatility. You will investigate what is urgent for you—an object, a form of life, a personal or a social theme. You learn to create your own conditions, but you also learn to be attentive to what is happening in a given environment. By paying attention to your own body and presence, you develop an awareness of the presence of others. You are challenged to connect personal fascinations and your own visual language to what lives in this society.

In performance, your relationship with others is important: students, teachers, people on campus and far beyond, people who inspire you and for whom you want to mean something. These people are not only a potential audience, but also a potential part of a creation. You enter into new relationships with materials, spaces, the natural environment, visible or invisible elements.

Studio teachers draw on a wide range of practices. In the main studio, you sometimes work autonomously, sometimes participate in democratic group processes, or you participate in the projects of others. We do research, creation, experimentation, critical reflection, feedback, subjective knowledge development, and so on. In addition, you receive practical courses in movement, drawing, voice, video and photography.

Students and professionals choose this trajectory because of their interest in the intersections between different disciplines, between theory and practice, art and society. We welcome students from all backgrounds and all kinds of backgrounds. Together, we look for what performance can mean for each of us. Time and again, we discover and reinvent, so that the way we perform becomes relevant in that specific time and place.

We perform it together.

FAQ

Wat moet ik me inbeelden bij de specifieke performance vakken?
Als student performance krijg je praktijk lessen in beweging, tekenen, stem, video en foto en mag je vanaf de tweede bachelor vakken kiezen uit een resem aan andere richtingen binnen de school (denk aan drama, mode, textiel, installatie, schilderen, beeldhouwen etc.). Op deze manier ontwikkel je een breed en rijk perspectief op de raakvlakken tussen performance en andere disciplines. Binnen al deze vakken maak je kennis met actuele ontwikkelingen en werkmethodes uit het werkveld en krijg je maatschappelijk relevante kennis en theorie aangereikt. Een overzicht van de opbouw van de Bachelor opleiding vind je terug in het overzicht van de studiefiches.

Waarom is de opleiding performance onderdeel van de bachelors in de beeldende kunsten / Vrije kunsten?
Vandaag wordt verschillend werk dat het lichaam centraal stelt “performance” genoemd. De achtergrond van performance kunstenaars is dan ook heel divers. Sommigen hebben een achtergrond in hedendaagse dans – denk aan Jerôme Bel, Trajal Harrell – anderen in theater, maar evengoed in muziek – denk aan John Cage of de Fluxus beweging. De Fluxus beweging was een samenkomst van mensen met verschillende kunstdisciplines als achtergrond en velen van hen waren beeldende kunstenaars. In de jaren ‘60 begon een bredere beweging onder beeldende kunstenaars waarin zij het lichaam maar ook tekst en klank inzetten binnen hun werk – denk hierbij aan Joseph Beuys, aan Yoko Ono, aan Marina Abramovi.
In die zin is het logisch dat de richting performance is ondergebracht onder de beeldende kunsten. Tegelijkertijd klampt de opleiding zich niet vast aan één bepaalde traditie. De bedoeling is echter dat de studenten verschillende disciplines leren kennen en zich hierdoor laten inspireren voor hun eigen artistiek werk. Sommige studenten werken dus meer beeldend, anderen met tekst, video, of choreografie. Allen gaan echter op een of andere manier om met live presentatie.

Is er een toelatingsproef? Wat wordt er daarrond verwacht?
Om te kunnen starten aan de opleiding moet je eerst slagen voor een toelatingsproef. De toelatingsproef is een moment waarop je kennis maakt met de richting en jouw verwachtingen kan toetsen aan het leerpakket dat de opleiding aanbiedt. De proef heeft als bedoeling om samen met jou te zoeken naar wat voor jou een juiste studiekeuze is en of onze opleiding voor jou inderdaad een goede en boeiende plek is om je als performance kunstenaar te ontplooien.
Tijdens deze proef wordt gepeild naar interessepunten, denkvermogen, creatieve attitudes en inzicht in maakprocessen. Belangrijke eigenschappen hierbij zijn: kritische zin, nieuwsgierigheid, betrokkenheid, gedrevenheid, liefde voor kunst, openheid naar je collega’s toe, doorzettingsvermogen, zelfdiscipline en zin voor humor. De proef bestaat uit een voor- bereidend dossier, een theoretische test, een artistieke proef, en een motivatiegesprek.

Moet je al een achtergrond hebben in een kunstrichting?
Een achtergrond in een artistieke studierichting kan een voordeel zijn, maar is zeker niet noodzakelijk. Aan de hand van je portfolio en de opdrachten van de proef kan je aantonen waar jouw interesses liggen en welke (andere) ervaringen je al hebt opgedaan.

Wat zijn de professionele mogelijkheden na de richting?
Deze opleiding bestaat nu voor het derde jaar en heeft hierdoor nog geen Alumni. Dit jaar studeren de eerste bachelors af. Het traject performance werkt samen met enkele spelers in het professionele veld en bouwt gestaag een professioneel netwerk rond zich op. Omwille van het transdisciplinaire karakter van performance zijn de raakvlakken met het kunstenveld breed. Performance studenten kunnen terecht bij musea, galerijen, theaters, kunstencentra, plaatsen met een social-artistieke werking, of andere creatieve plekken. De studenten worden in deze opleiding gestimuleerd in het ontwikkelen van een performance praktijk, in het zelfstandig opzetten en realiseren van projecten, maar evengoed in het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn voor samenwerking. Met die vaardigheden kunnen studenten dus evengoed buiten het kunstenveld aan de slag.

Is er een grote jobzekerheid?
De kunstensector is een kleine sector, die structureel ondergefinancieerd is. Dat maakt dat niet iedereen op dezelfde manier aan de slag kan in die sector. Wel denken we onze studenten zo goed als mogelijk voor te bereiden op de wendbaarheid die het vraagt om als kunstenaar in deze wereld aan de slag te gaan.

Docenten

Shila Anaraki
Feiko Beckers
Chokri Ben Chikha
Hans Bryssinck
Honoré d’O

 

 

 

 

Karel De Cock
Tom Engels
Femke Gyselinck
Heike Langsdorf

 

Anna Luyten
Alexandra Reynolds
David Weber-Krebs
Adva Zakai

Nieuwsbrief ontvangen?