agenda & nieuws

Prijzen afgestudeerden 2022

    

EXTERNE PRIJZEN

Prijzen Academische bachelors

Prijs Bruynseraede - De Witte
Uitreiking door Kristof Patry (Contact: Jean Dujardin)
Mobina Mohammadi Tabar (autonome vormgeving)
Cathinka Martens (grafische ontwerp)

Playright+
Uitgereikt door Darya Gantura

Roberta Zonca (pop zang)
Roberta Zonca did a wonderful master 2 concert. She takes risks in melody, harmony and technique, but knows how to combine these 3 elements flawlessly. Her musical sense and finesse, with in-depth lyrics in her native language, resulted in an impressive concert where emotion was never far away.

Jef Hellemans (drama) - zie verder

Cachet Prijs
Aankondiging Hilde D’haeyere
Prijs: materiaal voor setdressing ter waarde van 1000 euro plus advies en assistentie bij de art direction van de afstudeerfilm.
Winnaar: Mika Baudoux

Roger De Conynck Fonds
Beide studenten fotografie
Prijs: elk 500 euro en een kans op een beurs van het fonds.
Het Fonds Roger De Conynckwerd in 2012 opgericht door de Koning Boudewijnstichting. Het heeft als doel jonge fotografen op te leiden om ze te helpen bij de uitbouw van hun professionele loopbaan. Roger De Conynck was een filantroop met een bijzondere voorliefde voor de fotografie en het creatieve oog van beroepsfotografen.
De jury bestond uit Tine Guns, Evelyn Simons, Erik Kessels en Jim Campers.

Natacha de Mahieu: The jury praised Natacha's carefully crafted project, which gives it a disturbing capacity to challenge the viewer. In relation to the acute contemporary problem of the circulation of images and mass tourism, the jury also underlined the effectiveness of the project and its critical potential, which remains open to many promising developments.

Lukas Van Bentum: The jury underlined the extent of the research carried out by Lukas Van Bentum before and during the implementation of the project. This project is a continuation of his previous projects and deepens his study, with new formal perspectives, of the former Eastern Bloc countries, which he began several years ago. The jury also praises the remarkable photographic quality of the project. 

Prijs Horlait-Dapsens
Jury: Filip Rathé (voorzitter), Hanneke Dewyn, Klaus De Langhe, Valentijn Goethals, Sofie Joye, Isaline Raes, Nina De Vroome, Régis Dragonetti (secretaris)
4 hoofdprijzen (€ 2250)

Jonas Baeke en Jef Hellemans (drama)
De voorstelling Pinokkio staat als een huis. Baeke en Hellemans halen het bekende verhaal van Carlo Collodi door de mangel en persen er een zinderende fantasmagorie uit van groei en volwassenwording. Centraal staat de pop-mens, geworpen in een labyrinthische wereld vol normen, verlokkingen en technologische afleiding. Hij speelt en wordt bespeeld. Geluid, spel en taal (door een machine vertaald Italiaans zowaar) zijn op intelligente wijze verknoopt tot een geheel dat op organische wijze evolueert van ludiek tot tragisch. Qua mise-en-scène en kostuums handhaven de makers dan weer een knap evenwicht tussen DIY en strakheid, al was het maar omdat de snor van Geppetto uit plakband bestaat. Kortom, de jury genoot.

Kamiej De Prez (instrumentenbouw)
Kamiej De Prez’s meesterproef behelst een reconstructie van een zogeheten clavecin roïal uit 1783 van Johann Gottlob Wagner. Vanuit een diepgaand organologisch onderzoek wekt ze een exemplaar uit het Instrumentenmuseum opnieuw tot bespeelbaar leven en dat met oog voor het meest minutieuze detail: de borstels van de snarendemping, het kamelenbeenderen beleg van de toetsen, de houten kast met 3D-ornamenten, of wat de denken van de vier kniepedalen die de klank als bij toverslag veranderen in die van een harp of piano. De jury beaamt, dit is inderdaad een meester-proef, een met glans doorstaan.

Joshua Serafin  (vrije kunsten)
Serafin Joshua presenteert zijn project Cosmological Gangbang. Achter de multi-mediale manifestaties van het project schuilt een interessant 'wat als'-verhaal. Wat als de Spaanse kolonisatoren van de Filippijnen geen binaire opvatting van gender hadden opgelegd aan een cultuur die veel diverser met gender omging. Onder Serafins handen verrijst een imaginair pantheon: een videowerk waarin we getuige zijn van de dans of misschien wel de geboorte van een God, een aantal hiëratische en bevreemdend reflecterende beelden en een fotoreeks in progress. De jury ziet nog veel potentie in de verdere ontwikkeling van dit project en feliciteert de maker en zijn medewerkers.

Mobina Mohammadi Tabar (autonome vormgeving)
De zeephandjes gemaakt door Mobina Tabar zijn een absolute charme. Met een breed scala aan biologische ingrediënten reiken deze zeephandjes letterlijk uit naar vrienden op andere plaatsen in de wereld. Het is een creatieve inspanning die afstand overbrugt door een vorm van mobiele intimiteit. De presentatie is zeer professioneel en voegt context toe aan de spirituele thema's van kwaad, reiniging en verlossing, maar Tabar slaagt er daarbij in verder te gaan dan het puur etnografische en biedt in plaats daarvan een nieuw ritueel van genezing dat de harten van de jury heeft gestolen.

     Prijzen Professionele bachelors

BLIKVELD vzw
Uitreiker: Hans Druart
Laureaat: Sara Geets (landschaps- en tuinarchitectuur)
Prijs: Een boekenbon bij Copyright (125 euro)

Prijs Bruynseraede - De Witte
Lieze Vanlerberghe (interieurvormgeving)

INTERNE PRIJZEN

Legaten KASK (academische masters)

Jury: Filip Rathé (voorzitter), Hanneke Dewyn, Klaus De Langhe, Valentijn Goethals, Sofie Joye, Isaline Raes, Nina De Vroome, Régis Dragonetti (secretaris)

Legaat De Leu 1 (€ 400) Anna Van der Ploeg (vrije kunsten)
De gebogen, houten sculpturen van Anna Van der Ploeg zijn inderdaad merkwaardige voorwerpen. De modellen, om ze zo te noemen, zijn die zelfgemaakte posters die iedereen kent en die mensen bij supermarkten ophangen als er katten of geliefden worden vermist. Deze artefacten uit het dagelijks leven krijgen onder de handen van Van der Ploeg een monumentale gedaante. De objecten worden niet louter uit hun oorspronkelijke context gestript of voor museale doeleinden geësthetiseerd, maar behouden een ontroerende referentialiteit. Taal of mensen die uitreiken kristalliseert zich tot een minder leesbare maar schilderachtige typografie, die zowel tragisch als mooi is.

Legaat De Leu 2 (€ 400) Sebastian Van Canneyt (mode)
In het project Endegem droomt modeontwerper Sebastian Van Canneyt zich een archetypisch Vlaams landschap. Vanuit een fascinatie voor werkkledij ontwikkelt hij een collectie die een hoge graad van technische know-how combineert een presentatie die op het eerste zicht aandoenlijk kneuterig lijkt, maar op een hoger plan resoneert met de groteske traditie van reuzen, poppenkast en carnavaleske stoeten. Omringende schilderijen knipogen naar de Nieuwe Visie van Raveel en co, en ook de bijhorende dichtbundel heeft een gelijkaardig tweeënhalf dimensionaal karakter. De jury waardeert dat de kleren ondanks de conceptuele insteek draagbaar blijven. Ze lijken het lichaam te transformeren naar een machinale staat maar getuigen terzelfder tijd van een doorgedreven liefde voor het ambacht van de kleermaker.
We vernemen zonet via Instagram dat Sebastian ook de Flanders DC Award wint.

Legaat De Leu 3 (€ 400) Lukas Neven (fotografie)
De meesterproef van Lukas Neven presenteert zich als een gedurfde zoektocht naar puurheid. Middels een veelheid van technieken zoals inversies, negatieven en scans herleidt hij het fotografische medium tot zijn essentie. De presentatie is strak en uiterst doordacht, maar doet desalniettemin een onmiddellijk appel op de zintuigen. De jury is ervan overtuigd dat Neven nog lang niet is uitverteld en ziet uit naar toekomstige exploten.

Samengesteld legaat 1 uit oa uit Audoor, De Guis-Stockman, Preys, Borst, Pycke (€ 400) Fae Felis
Met Ways to Cope maakte Fae Felis een bijzonder moedige performance annex egodocument, die op de dunne grens tussen werkelijkheid en kunst balanceert. In een quasi-onaangeklede ruimte krijgen we het verhaal te horen van een - om het licht uit te drukken - geaccidenteerde Andersheid, waarbij vooral de vaderrelatie onder de loep wordt genomen. De uitvoering is verzorgd en accuraat. De  minimale setwissels waarbij twee stoelen telkens andere posities krijgen in de ruimte blijken genoeg om het geheel een zeker dramaturgisch reliëf mee te geven. Des te tevreden is de jury if it would indeed turn out to be a way to cope.

Samengesteld legaat 2 uit oa uit Audoor, De Guis-Stockman, Preys, Borst, Pycke (€ 400) Mika Baudoux (film)
In haar masterfilm vertelt Mika Baudoux een persoonlijk verhaal dat de jury recht naar het hart greep. De soms claustrofobisch aandoende scenes van jonge mensen in een stadsappartement wordt bespookt door een onuitspreekbaar trauma. Het werd een poëtische mengeling van archiefbeelden, scènes en soms iets als bewegende sculpturen. De jury heeft hulde over voor de persoonlijke en eigenzinnige omgang van Baudoux met haar acteurs. Ook de stuwende soundtrack werd zeer gesmaakt.

Legaten Conservatorium

Remouchamps 1 (€ 300) Suzan Peeters (klassiek)
Suzan Peeters beschikt over een bijzondere creativiteit. Als accordeoniste en muzikant in het algemeen komt ze voor de dag met een heel eigen stem waar de jury graag naar mocht luisteren. Haar fascinerende podiumprésence en grote authenticiteit waaiden als een frisse wind over de bühne.

Remouchamps 2 (€ 150): Martina Garau (jazz zang)
Martina is a gifted musician with great sensitivity and dedication to study and research. Her practice consists of analyzing different aspects of vocal approach and deepening vocal improvisation, in the context of quite complex music, both harmonically and rhythmically.  This ultimately resulted in a fascinating and artistically high-quality concert. Martina's music can be placed stylistically in the world of Songwriting and Contemporary Jazz and reveals an excellent quality in composition and creativity that she manages to bring with extreme naturalness.

Remouchamps 3 (€ 150): Martijn De Bondt (muziekproductie)
Martijn toont zich in zijn masterproef als een straffe sounddesigner. Hij drukt zijn stempel op producties met een origineel en sonisch overtuigend klankbeeld waarbij er erg veel finesse zit binnen het ruwe karakter dat de muziek uitstraalt. Binnen zijn eigen songs zit een goed gevoel voor humor, wat mooi contrasteert met de sonische impact van zijn sound design

Legaten KASK (professionele bachelors)

Legaat De Leu 4 (€ 400) Jerome Serreyn (Landschaps- en tuinarchitectuur)
Jerome heeft na een eerste aarzelende start bij de bachelorproef het versterken van de identiteit van Campus Mercator van Hogent aangegrepen als centrale ambitie voor zijn plan. De historiek van de textielindustrie op de site werd een zoektocht naar de figuurlijke en bijna letterlijke rode draad doorheen de campus. Het resulteerde in een warm uitnodigend plan dat zeer consequent in mekaar zit. De concepten werden kwalitatief doorvertaald en zijn blijvend herkenbaar. De plannen zijn verder opgemaakt met een zeer sterke beeldtaal. Als kers op de taart is het ontwerp ook praktisch uitvoerbaar.

Legaat Desmet (€ 400) Karen Gryspeert (interieurvormgeving, focus concept en ruimtelijkheid)
Karen Gryspeert onderzoekt in haar bachelorproef de herbestemming van religieuze gebouwen, in dit geval een Kerk. Vertrekkend vanuit een exemplaar uit haar eigen woonomgeving heeft Karen na grondig onderzoek rond de ruimtelijke karakteristieken van dit historisch gebouw en vanuit gesprekken met bewoners, een programma samengesteld. Een gemeenschapsgebouw waarin een bibliotheek kan transformeren naar een theater of concertruimte, gekoppeld aan een tentoonstellingsruimte. Een foyer ondersteunt deze activiteiten en is met enkele intelligente, precieze openingen in de gevel, verbonden met de prachtige tuin rondom de kerk. Het resultaat is een verbluffend voorbeeld van hoe hedendaagse noden en ingrepen kunnen samengaan met deze bijzondere maar moeilijk te transformeren gebouwen. Over de gehele lijn getuigt het ontwerp van een mature visie op de opdracht waarin met veel aandacht voor de verschillende detailniveaus is omgegaan. Een meesterwerk!

Foto: Cathinka Martens ontvangt de prijs Bruynseraede - De Witte voor grafisch ontwerp, © Jordi Coppers

agenda & nieuws

Prijzen afgestudeerden 2022

    

EXTERNE PRIJZEN

Prijzen Academische bachelors

Prijs Bruynseraede - De Witte
Uitreiking door Kristof Patry (Contact: Jean Dujardin)
Mobina Mohammadi Tabar (autonome vormgeving)
Cathinka Martens (grafische ontwerp)

Playright+
Uitgereikt door Darya Gantura

Roberta Zonca (pop zang)
Roberta Zonca did a wonderful master 2 concert. She takes risks in melody, harmony and technique, but knows how to combine these 3 elements flawlessly. Her musical sense and finesse, with in-depth lyrics in her native language, resulted in an impressive concert where emotion was never far away.

Jef Hellemans (drama) - zie verder

Cachet Prijs
Aankondiging Hilde D’haeyere
Prijs: materiaal voor setdressing ter waarde van 1000 euro plus advies en assistentie bij de art direction van de afstudeerfilm.
Winnaar: Mika Baudoux

Roger De Conynck Fonds
Beide studenten fotografie
Prijs: elk 500 euro en een kans op een beurs van het fonds.
Het Fonds Roger De Conynckwerd in 2012 opgericht door de Koning Boudewijnstichting. Het heeft als doel jonge fotografen op te leiden om ze te helpen bij de uitbouw van hun professionele loopbaan. Roger De Conynck was een filantroop met een bijzondere voorliefde voor de fotografie en het creatieve oog van beroepsfotografen.
De jury bestond uit Tine Guns, Evelyn Simons, Erik Kessels en Jim Campers.

Natacha de Mahieu: The jury praised Natacha's carefully crafted project, which gives it a disturbing capacity to challenge the viewer. In relation to the acute contemporary problem of the circulation of images and mass tourism, the jury also underlined the effectiveness of the project and its critical potential, which remains open to many promising developments.

Lukas Van Bentum: The jury underlined the extent of the research carried out by Lukas Van Bentum before and during the implementation of the project. This project is a continuation of his previous projects and deepens his study, with new formal perspectives, of the former Eastern Bloc countries, which he began several years ago. The jury also praises the remarkable photographic quality of the project. 

Prijs Horlait-Dapsens
Jury: Filip Rathé (voorzitter), Hanneke Dewyn, Klaus De Langhe, Valentijn Goethals, Sofie Joye, Isaline Raes, Nina De Vroome, Régis Dragonetti (secretaris)
4 hoofdprijzen (€ 2250)

Jonas Baeke en Jef Hellemans (drama)
De voorstelling Pinokkio staat als een huis. Baeke en Hellemans halen het bekende verhaal van Carlo Collodi door de mangel en persen er een zinderende fantasmagorie uit van groei en volwassenwording. Centraal staat de pop-mens, geworpen in een labyrinthische wereld vol normen, verlokkingen en technologische afleiding. Hij speelt en wordt bespeeld. Geluid, spel en taal (door een machine vertaald Italiaans zowaar) zijn op intelligente wijze verknoopt tot een geheel dat op organische wijze evolueert van ludiek tot tragisch. Qua mise-en-scène en kostuums handhaven de makers dan weer een knap evenwicht tussen DIY en strakheid, al was het maar omdat de snor van Geppetto uit plakband bestaat. Kortom, de jury genoot.

Kamiej De Prez (instrumentenbouw)
Kamiej De Prez’s meesterproef behelst een reconstructie van een zogeheten clavecin roïal uit 1783 van Johann Gottlob Wagner. Vanuit een diepgaand organologisch onderzoek wekt ze een exemplaar uit het Instrumentenmuseum opnieuw tot bespeelbaar leven en dat met oog voor het meest minutieuze detail: de borstels van de snarendemping, het kamelenbeenderen beleg van de toetsen, de houten kast met 3D-ornamenten, of wat de denken van de vier kniepedalen die de klank als bij toverslag veranderen in die van een harp of piano. De jury beaamt, dit is inderdaad een meester-proef, een met glans doorstaan.

Joshua Serafin  (vrije kunsten)
Serafin Joshua presenteert zijn project Cosmological Gangbang. Achter de multi-mediale manifestaties van het project schuilt een interessant 'wat als'-verhaal. Wat als de Spaanse kolonisatoren van de Filippijnen geen binaire opvatting van gender hadden opgelegd aan een cultuur die veel diverser met gender omging. Onder Serafins handen verrijst een imaginair pantheon: een videowerk waarin we getuige zijn van de dans of misschien wel de geboorte van een God, een aantal hiëratische en bevreemdend reflecterende beelden en een fotoreeks in progress. De jury ziet nog veel potentie in de verdere ontwikkeling van dit project en feliciteert de maker en zijn medewerkers.

Mobina Mohammadi Tabar (autonome vormgeving)
De zeephandjes gemaakt door Mobina Tabar zijn een absolute charme. Met een breed scala aan biologische ingrediënten reiken deze zeephandjes letterlijk uit naar vrienden op andere plaatsen in de wereld. Het is een creatieve inspanning die afstand overbrugt door een vorm van mobiele intimiteit. De presentatie is zeer professioneel en voegt context toe aan de spirituele thema's van kwaad, reiniging en verlossing, maar Tabar slaagt er daarbij in verder te gaan dan het puur etnografische en biedt in plaats daarvan een nieuw ritueel van genezing dat de harten van de jury heeft gestolen.

     Prijzen Professionele bachelors

BLIKVELD vzw
Uitreiker: Hans Druart
Laureaat: Sara Geets (landschaps- en tuinarchitectuur)
Prijs: Een boekenbon bij Copyright (125 euro)

Prijs Bruynseraede - De Witte
Lieze Vanlerberghe (interieurvormgeving)

INTERNE PRIJZEN

Legaten KASK (academische masters)

Jury: Filip Rathé (voorzitter), Hanneke Dewyn, Klaus De Langhe, Valentijn Goethals, Sofie Joye, Isaline Raes, Nina De Vroome, Régis Dragonetti (secretaris)

Legaat De Leu 1 (€ 400) Anna Van der Ploeg (vrije kunsten)
De gebogen, houten sculpturen van Anna Van der Ploeg zijn inderdaad merkwaardige voorwerpen. De modellen, om ze zo te noemen, zijn die zelfgemaakte posters die iedereen kent en die mensen bij supermarkten ophangen als er katten of geliefden worden vermist. Deze artefacten uit het dagelijks leven krijgen onder de handen van Van der Ploeg een monumentale gedaante. De objecten worden niet louter uit hun oorspronkelijke context gestript of voor museale doeleinden geësthetiseerd, maar behouden een ontroerende referentialiteit. Taal of mensen die uitreiken kristalliseert zich tot een minder leesbare maar schilderachtige typografie, die zowel tragisch als mooi is.

Legaat De Leu 2 (€ 400) Sebastian Van Canneyt (mode)
In het project Endegem droomt modeontwerper Sebastian Van Canneyt zich een archetypisch Vlaams landschap. Vanuit een fascinatie voor werkkledij ontwikkelt hij een collectie die een hoge graad van technische know-how combineert een presentatie die op het eerste zicht aandoenlijk kneuterig lijkt, maar op een hoger plan resoneert met de groteske traditie van reuzen, poppenkast en carnavaleske stoeten. Omringende schilderijen knipogen naar de Nieuwe Visie van Raveel en co, en ook de bijhorende dichtbundel heeft een gelijkaardig tweeënhalf dimensionaal karakter. De jury waardeert dat de kleren ondanks de conceptuele insteek draagbaar blijven. Ze lijken het lichaam te transformeren naar een machinale staat maar getuigen terzelfder tijd van een doorgedreven liefde voor het ambacht van de kleermaker.
We vernemen zonet via Instagram dat Sebastian ook de Flanders DC Award wint.

Legaat De Leu 3 (€ 400) Lukas Neven (fotografie)
De meesterproef van Lukas Neven presenteert zich als een gedurfde zoektocht naar puurheid. Middels een veelheid van technieken zoals inversies, negatieven en scans herleidt hij het fotografische medium tot zijn essentie. De presentatie is strak en uiterst doordacht, maar doet desalniettemin een onmiddellijk appel op de zintuigen. De jury is ervan overtuigd dat Neven nog lang niet is uitverteld en ziet uit naar toekomstige exploten.

Samengesteld legaat 1 uit oa uit Audoor, De Guis-Stockman, Preys, Borst, Pycke (€ 400) Fae Felis
Met Ways to Cope maakte Fae Felis een bijzonder moedige performance annex egodocument, die op de dunne grens tussen werkelijkheid en kunst balanceert. In een quasi-onaangeklede ruimte krijgen we het verhaal te horen van een - om het licht uit te drukken - geaccidenteerde Andersheid, waarbij vooral de vaderrelatie onder de loep wordt genomen. De uitvoering is verzorgd en accuraat. De  minimale setwissels waarbij twee stoelen telkens andere posities krijgen in de ruimte blijken genoeg om het geheel een zeker dramaturgisch reliëf mee te geven. Des te tevreden is de jury if it would indeed turn out to be a way to cope.

Samengesteld legaat 2 uit oa uit Audoor, De Guis-Stockman, Preys, Borst, Pycke (€ 400) Mika Baudoux (film)
In haar masterfilm vertelt Mika Baudoux een persoonlijk verhaal dat de jury recht naar het hart greep. De soms claustrofobisch aandoende scenes van jonge mensen in een stadsappartement wordt bespookt door een onuitspreekbaar trauma. Het werd een poëtische mengeling van archiefbeelden, scènes en soms iets als bewegende sculpturen. De jury heeft hulde over voor de persoonlijke en eigenzinnige omgang van Baudoux met haar acteurs. Ook de stuwende soundtrack werd zeer gesmaakt.

Legaten Conservatorium

Remouchamps 1 (€ 300) Suzan Peeters (klassiek)
Suzan Peeters beschikt over een bijzondere creativiteit. Als accordeoniste en muzikant in het algemeen komt ze voor de dag met een heel eigen stem waar de jury graag naar mocht luisteren. Haar fascinerende podiumprésence en grote authenticiteit waaiden als een frisse wind over de bühne.

Remouchamps 2 (€ 150): Martina Garau (jazz zang)
Martina is a gifted musician with great sensitivity and dedication to study and research. Her practice consists of analyzing different aspects of vocal approach and deepening vocal improvisation, in the context of quite complex music, both harmonically and rhythmically.  This ultimately resulted in a fascinating and artistically high-quality concert. Martina's music can be placed stylistically in the world of Songwriting and Contemporary Jazz and reveals an excellent quality in composition and creativity that she manages to bring with extreme naturalness.

Remouchamps 3 (€ 150): Martijn De Bondt (muziekproductie)
Martijn toont zich in zijn masterproef als een straffe sounddesigner. Hij drukt zijn stempel op producties met een origineel en sonisch overtuigend klankbeeld waarbij er erg veel finesse zit binnen het ruwe karakter dat de muziek uitstraalt. Binnen zijn eigen songs zit een goed gevoel voor humor, wat mooi contrasteert met de sonische impact van zijn sound design

Legaten KASK (professionele bachelors)

Legaat De Leu 4 (€ 400) Jerome Serreyn (Landschaps- en tuinarchitectuur)
Jerome heeft na een eerste aarzelende start bij de bachelorproef het versterken van de identiteit van Campus Mercator van Hogent aangegrepen als centrale ambitie voor zijn plan. De historiek van de textielindustrie op de site werd een zoektocht naar de figuurlijke en bijna letterlijke rode draad doorheen de campus. Het resulteerde in een warm uitnodigend plan dat zeer consequent in mekaar zit. De concepten werden kwalitatief doorvertaald en zijn blijvend herkenbaar. De plannen zijn verder opgemaakt met een zeer sterke beeldtaal. Als kers op de taart is het ontwerp ook praktisch uitvoerbaar.

Legaat Desmet (€ 400) Karen Gryspeert (interieurvormgeving, focus concept en ruimtelijkheid)
Karen Gryspeert onderzoekt in haar bachelorproef de herbestemming van religieuze gebouwen, in dit geval een Kerk. Vertrekkend vanuit een exemplaar uit haar eigen woonomgeving heeft Karen na grondig onderzoek rond de ruimtelijke karakteristieken van dit historisch gebouw en vanuit gesprekken met bewoners, een programma samengesteld. Een gemeenschapsgebouw waarin een bibliotheek kan transformeren naar een theater of concertruimte, gekoppeld aan een tentoonstellingsruimte. Een foyer ondersteunt deze activiteiten en is met enkele intelligente, precieze openingen in de gevel, verbonden met de prachtige tuin rondom de kerk. Het resultaat is een verbluffend voorbeeld van hoe hedendaagse noden en ingrepen kunnen samengaan met deze bijzondere maar moeilijk te transformeren gebouwen. Over de gehele lijn getuigt het ontwerp van een mature visie op de opdracht waarin met veel aandacht voor de verschillende detailniveaus is omgegaan. Een meesterwerk!

Foto: Cathinka Martens ontvangt de prijs Bruynseraede - De Witte voor grafisch ontwerp, © Jordi Coppers