Menu

agenda

afgelopen evenementen

agenda & nieuws

17.02—08.04.18    Nida Sinnokrot KIOSK expo

Filmmaker en installatiekunstenaar Nida Sinnokrot (1971, VS) tracht de politiek en mechaniek van cinema als massamedium open te breken en zet daar een diversiteit aan nieuwe, zelfkritische vertelvormen tegenover. Zijn camera functioneert als een tool waarmee hij over zijn thuisland, ontheemding en de relatie tussen technologie en kolonialisme vertelt. Met zijn verlangen om de cinematische machine zoals wij deze kennen te bevrijden, drukt hij tevens zijn eigen hybride identiteit uit. Sinnokrot woont en werkt in Jeruzalem, maar groeide als kind van Palestijnse ouders op in Algerije om daarna als tiener naar de VS te verhuizen. Sinnokrot presenteert enkele sculpturale en filmische installaties in de ruimtes van KIOSK. Ze projecteren een andere manier van kijken waarbij de lineaire tijd en het vaste perspectief dat wij associëren met het traditionele filmapparaat ontregeld worden. Zo wordt de tentoonstelling opgebouwd rond een centrale installatie in de koepelruimte waarbij de filmbeelden horizontaal in de plaats van verticaal lopen en de afspeelsnelheid bepaald wordt door de interactie met het publiek. Met elke stap registreert de film krassen, waardoor er onmiddellijk een proces van onomkeerbaar verval in werking treedt. Sinnokrot beschrijft deze ‘horizontale cinema’ als een tool waarmee de materiële realiteit van geweld en diens mediatie, manipulatie en circulatie aangekaart kan worden: “This violence is reflected in the machine itself and the relationship between trauma and perception is materialized in its clash of technologies and systems. It's cinema and war. It's the experience of dispossessed and displaced peoples.” Korte versie: Nida Sinnokrot (1971, VS) presenteert enkele sculpturale en filmische installaties in de ruimtes van KIOSK. Ze projecteren een andere manier van kijken waarbij de lineaire tijd en het vaste perspectief dat wij associëren met het traditionele filmapparaat ontregeld worden. Sinnokrot tracht de politiek en mechaniek van cinema als massamedium open te breken en zet daar een diversiteit aan nieuwe, zelfkritische vertelvormen tegenover. Zijn camera functioneert als een tool waarmee hij over zijn thuisland, ontheemding en de relatie tussen technologie en kolonialisme vertelt. Met zijn verlangen om de cinematische machine zoals wij deze kennen te bevrijden, drukt hij tevens zijn eigen hybride identiteit uit. Sinnokrot woont en werkt in Jeruzalem, maar groeide als kind van Palestijnse ouders op in Algerije om daarna als tiener naar de VS te verhuizen.

ma-zo: 11:00-18:00