Menu

Marcos Pujol

Zang

De Spaans-Duitse bas-bariton Marcos Pujol studeerde bij Patricia Kern aan de Universiteit van Toronto. Na zijn afstuderen vervolgde hij zijn studies in Tanglewood, Banff, Ravinia en Chautauqua en maakte hij deel uit van het programma voor jonge kunstenaars van de Canadese Opera Company, waar hij debuteerde in La Calisto, Dialogues des Carmélites en Gianni Schicchi. Dankzij een beurs van de Canadese Arts Council werkte hij verder met Dalton Baldwin en Marlena Malas in New York en met John Greer en Patricia Kern in Toronto. Marcos verhuisde naar Frankrijk waar de Nationale Opera van Parijs hem uitnodigde om deel te nemen aan hun jonge kunstenaarsprogramma, de Studio Lyrique. Daar werkte hij nauw samen met onder meer Janine Reiss, Mary Dibbern, Antoine Palloc en Robert Kettelson, en zong hij Leporello (Don Giovanni) in een productie van Dominique Pitoiset onder leiding van Martin Isepp en Pausanias (Une education manquée), opgevoerd door Jean-Louis Martin-Barbaz.

Hij debuteerde op het Europese toneel in de rol van Isménor in Rameau's Dardanus, samen met Les Musiciens du Louvre onder leiding van Marc Minkowski. Andere rollen bij dit ensemble volgden, met name Seneca in Monteverdi's L'incoronazione di Poppea onder leiding van Pascal Paul-Harang, en Satyre / Cithéron en Laurent Pelly's veel geprezen productie van Rameau's Platée. Andere rollen met verschillende gezelschappen waren Adonis (Blow's Venus en Adonis) met Canada's Opera Atelier, Plutone (l'Orfeo) op het Aldeburgh Festival onder leiding van Anthony Rolfe-Johnson, Cithéron en le Satyre, La Vengeance in Rameau's Zoroastre met Les Arts Florissants onder leiding van William Christie bij BAM in New York, Oreste in Demarests Iphigénie en Tauride met Les Paladins onder leiding van Jérôme Correas in Versailles, de basrollen in Purcells The Fairy Queen onder leiding van Xavier Delette met theatergroep Cie. Les Pieds dans l'eau, Sprecher (Die Zauberflöte) bij de Opéra de Dijon onder Guy Condette, Leporello (Don Giovanni) bij het Dartington Festival, Zuniga (Carmen) bij de Opéra de Tours, onder leiding van Jean-Yves Ossonces, Nourabad (Les Pêcheurs de Perles) in Nîmes, onder leiding van Sébastien Rouland,  der Haushofmeister in Ariadne auf Naxos in Toulon en Limoges in een mise-en-scène van Mireille Laroche, en de jeunematelot in Martinu's Juliette aan de Opéra de Paris onder leiding van par Marc Albrecht in de veelgeprezen Richard Jones productie.

Marcos Pujol creëerde rollen in verschillende nieuwe werken : The Envoy in Peter Eötvös' opera Le Balcon op het Aix-en-Provence Festival in een productie van Stanislas Nordey onder leiding van de componist, gereproduceerd door de Nederlandse Opera en het Théâtre du Capitole in Toulouse; Kreiderman in Red Emma door Gary Kulesha in de Canadese Opera Co. onder Gary Wedow en onder leiding van David William; "de zangeres" in Le Jour d'Après, door Susan Buirges gechorografeerd op muziek van Patrick Marcland met het dansgezelschap MaToMa aan het Arsenal in Metz en op tournee door Frankrijk en Zwitserland;  en de rol van de dichter in Drôles d'Oiseaux, door Stephane Leach op teksten van Jacques Prévert geënsceneerd door Jean-Daniel Daval in het Théâtre Montansier, Versailles. In 2008 zong hij de première van Frank Nuyts' The Abduction of the East voor bas- en kamerensemble met het Spectra Ensemble onder leiding van Filip Rathé.

Contact Marcos Pujol