nlen

20.09.21 – 10.10.21, 12:00, s u r p l a c e

Zeven kunstenaars halen het format van de diavoorstelling uit de vergeethoek. In deze expositie wordt onze kijkervaring vertraagd, elk beeld, elke still krijgt de tijd, krijgt autonomie. Wat de werken met elkaar gemeen hebben is hun focus op een beweging die er niet is, die zich eerder in onze geest dan op ons netvlies voltrekt. Opvallend divers in hun benadering vestigen ze allen onze aandacht op de spanning die langzaam opbouwt tijdens het interval tussen twee beelden. Binnen het conceptuele kader van de diareeks ontstaat zo een alternerende dynamiek van stappen en stoppen, fysieke rust en mentale beweging, beeld en verbeelding. In een context waarin audiovisuele prikkels steeds sneller gedeeld en geconsumeerd worden, brengt  s u r  p l a c e  een hommage aan het beeld dat uitnodigt om even op de plaats rust te houden. – Edwin Carels 

s u r  p l a c e  kwam tot stand in de context van het onderzoeksproject B-magic, met daarin centraal de historiek en nawerking van de toverlantaarn als massa-medium in België.

Op 6 oktober treden B-magic onderzoekers in dialoog met enkele kunstenaars uit de expositie. Aansluitend is er ook de boekvoorstelling van De harde naakte werkelijkheid (Tim Bruggeman). Afspraak hiervoor in de KASKcinema om 16u, gratis.   

Werken in de tentoonstelling

Tim Bruggeman, I, II, III, 2016
Bruggeman werkt al een aantal jaren op het archief van Dr. Beaucourt, een spoedarts die in de jaren 90 Vlaanderen doorkruiste met een diavoorstelling over weekendongevallen. I, II, III toont het dia-archief in haar pure materiële vorm: als drie ronde laders of carousels. Meteen het startpunt voor een onderzoek over collectieve verbeelding en emotie.

Tim Bruggeman, 36 beschrijvingen, 2021
De fascinatie en tegelijkertijd afschuw die overweldigende beelden oproepen, vormen de kern van Bruggemans onderzoek. De kunstenaar voorziet de ramen van de Zwarte Zaal aan de buitenkant van een korte beschrijving van telkens een andere dia uit het archief van Dr. Beaucourt. Een processie van 36 onzichtbare, mentale beelden om bij stil te staan.

Mekhitar Garabedian, Table, Gentbrugge (Kitchen), 2014 - 2015, 2015
Het blikveld van deze diareeks blijft beperkt tot de keukentafel van de kunstenaar. Flessen, dozen en fruit passeren in een verstilde opname, alsook de plateau met olie en kruiden voor dagelijks gebruik. Snapshots worden stillevens, telkens eenzelfde beeld, telkens ander licht. Een meditatie over opruimen, voorbereiden, houvast en ritme in het leven.

Katrin Kamrau, Projektion, 2013
In Projektion kruisen beelden van twee Kodak-projectoren elkaar door een glazen paneel in een hoek van vijfenveertig graden. De foto’s haalde Kamrau uit een jaren 70 handleiding over hoe je thuis kleurendia’s kan vergroten. Het werk staat stil bij het proces van beeldvorming, maar ook bij sociale verhoudingen die als vanzelf ‘geprojecteerd’ worden.

Steven Jouwersma, Dia Exit, 2007/2021
Meer dan ooit leggen we ‘belangrijke momenten’ vast op foto. Maar welke betekenis behouden die beelden nog, na zovele jaren? Elke bezoeker krijgt in deze installatie het privilege om een paar diaplaatjes te bekijken, waardoor die onvermijdelijk ook vernietigd worden. Jouwersma verzamelde de dia’s bij families in Nederland, in ruil voor appeltaart. 

Gena Kagermanov, On War and Other Trivialities, 2020
Deze geprojecteerde reeks documentaire foto’s evoceert het dagelijks leven langs beide kanten van het front in de Donbas-regio, Oost-Ukraïne. De vluchtige en versnipperde beelden herinneren ons aan de absurde realiteit in een conflictgebied: hoe alledaagse momenten van verveling of vreugde er altijd overschaduwd worden door de dreiging van geweld. 

Chantal van Rijt, Veronica, 2017
In deze installatie worden robotbenen tot leven gewekt door twee projectoren. Aangedreven door de nullen en enen van een Arduino computerplatform, brengen de projectoren een mechanisch geluid voort wat de prosthetische dans begeleidt. Het werk doet ons niet alleen reflecteren over beweging en projectie, maar ook over robotisering en wetenschap.

Hannes Verhoustraete Vue brisée – preparations for a film, 2021
Voor zijn associatieve film in wording gebruikt Verhoustraete historische toverlantaarnplaatjes, zoals die werden gemaakt door katholieke missionarissen in Belgisch Congo. Maar ook beelden die ze zelf ter plekke toonden. Als een soort van atlas etaleert hij op ruimtelijke wijze materialen, die bestemd zijn om straks lineair gemonteerd te worden.

Bekijk alle specificaties

B-magic is een onderzoeksproject gefinancierd door het EOS-programma van FWO Vlaanderen en FNRS.

De tentoonstelling  s u r  p l a c e  is een productie van KASK & Conservatorium.

  • Curator: Edwin Carels
  • Productie: Phyllis Dierick,
  • Met medewerking van Liene Aerts, Ludo Engels, Thomas Peeters en Laura Persijn
  • Grafisch ontwerp: Emma Vanhille
Gratis