nlen

25.11.21, 20:00, Sophie Nys

Vanwege de lockdown werden verschillende tentoonstellingen van Sophie Nys geannuleerd of danig ingekort. In de lezing Unlocky me gaat ze dieper in op deze tentoonstellingen; wat was er uiteindelijk zichtbaar en wat bleef er nadien over van een project dat gedurende zijn creatie totaal transformeerde. Ze gaat in op de vragen die deze tentoonstellingen oproepen en op de interne keuken van haar kunstpraktijk. 

Nys maakt sculptuur, foto’s, videos, teksten en objecten waarin filosofische, politieke, historische en artistieke thema’s onderzocht worden. Op een speelse en humoristische manier combineert ze een minimalistische beeldtaal met een conceptuele werkmethode. Het startpunt is een intuïtief en associatief onderzoek rond specifieke contexten of persoonlijke ervaringen. Door vertrouwde voorwerpen en beelden uit hun gekende context weg te halen, ze te transformeren en zo te herdefiniëren, toont en ondermijnt ze niet alleen de onderliggende mechanismes van de kunstwereld maar nodigt ze ook uit tot reflectie; welke betekenis dragen voorwerpen en vormen buiten de door ons gekende? De toeschouwer wordt uitgedaagd om een gegeven functie – en vorm – niet enkel te accepteren, maar deze opnieuw te interpreteren en te duiden. Wat was ‘ooit’ de betekenis en wat is deze nu, lijkt Nys te vragen.

Voor de opening van een nieuw politiekantoor in Zwitserland, werd Nys uitgenodigd om een nieuw kunstwerk te maken. Ze maakte hiervoor ‘Two revolutions a day’ een op het eerste zicht klassieke, wat saaie kantoorklok. De titel verwijst droogweg naar de twee "toernades" die een uurwerk maakt binnen een etmaal. Bij nadere inspectie blijken de cijfers vervangen door de contouren van de middelvinger van de kunstenaar. 

In ‘Fort Patti II’ vertrok Nys van een een foto uit 1915 die ze vond kort na de Occupy-protesten van 2011 in New York. De foto werd genomen tijdens de constructie van metrostation Wall Street en toont een oude, blootgelegde waterleiding, alsof ze door een archeoloog zou zijn gedocumenteerd. De erop geïnspireerde installatie omvat een keramische buis die is gemonteerd op twee Emeco Navy stoelen, tijdens WOII ontwikkeld voor de Amerikaanse marine. Op de buis emailleerde Nys de blauwe, droevige ogen van Walt Disney’s Dumbo. ‘Fort Patti II’ verwijst niet alleen naar het ontbreken van een archeologische cultuur in de Verenigde Staten, maar ook naar het Amerikaanse imperialisme dat door kapitalistische en militaristische structuren wordt ondersteund. 

Sophie Nys studeerde aan Sint-Lukas in Gent en vervolgde haar opleiding aan de Jan van Eyck academie in maastricht. Ze toonde afgelopen jaren haar werk in WIELS (Brussel), La Salle de bains (Lyon), KIOSK (Gent), Fondazione Prada (Venetie), Kunsthalle Wien (Wenen), CRAC Alsace (Altkirch, FR); Haus Konstruktiv (Zürich). Ze woont en werkt in België.

gratis