nlen

17.11.22, 20:00, SOIREE NEGOCIEE #2: TROIKA & CITADELIC – A night of Radical Acoustic Music

Op een Soirée Negociée nodigt Citadelic telkens een interessante sparringpartner uit voor een muzikale samenwerking. Op deze tweede editie draait rond Troika, een stevig Gents collectief van gelijkgestemde improvisatoren, die albums releasen en concerten organiseren.

Medeoprichter en artistiek leider van Troika Seppe Gebruers brengt er een concert in het kader van zijn onderzoek bij het KASK & Conservatorium ‘Unexplored possibilities of contemporary improvisation and the influence of microtonality in the creation process’. Gebruers en audiovisueel artiest Charlemagne Palestine brengen elk twee piano’s op het podium.

CHARLEMAGNE PALESTINE (USA) / SEPPE GEBRUERS (BE)

Charlemagne Palestine kun je gerust een fenomeen noemen, een levende legende in Brussel, en niet alleen omdat hij decennia lang deel uitmaakte van de underground kunstscene van New York.
Zijn optredens zijn berucht. Opgezette dieren die hij als godheden beschouwt, verfraaien zijn shows in overvloed. Hoewel hij geassocieerd wordt met minimalistische muziek, bestempeld hij zichzelf eerder alseen maximalist.

Seppe Gebruers is een Belgische pianist, improvisator en componist. Hij treedt op met urgency en integriteit passend bij zijn statuut als compromisloze muzikant in de Belgische jazz.

Zijn intense, fysieke spel was al te horen in een aantal merkwaardige trio’s, onder meer met de Portugese trompettist Luís Vicente en Nederlandse drummer Onno Govaert, maar ook vooral met contrabassist Hugo Antunes en Paul Lovens, één van de nog levende iconen van de freejazz (zie album The Room).

De laatste 10 jaar besloot hij twee piano’s te spelen die in kwarttonen waren gestemd, zodat hij microtonale muziek kon verkennen en introduceren in improvisatie. Als componist maakte hij muziek voor films (zoals Etangs Noirs en The Reconstruction) en theater (Tibaldus). Daarnaast is hij medeoprichter en artistiek leider van het improvisatiecollectief Troika en startte enkele jaren geleden onderzoek bij het KASK onder de titel Unexplored possibilities of contemporary improvisation and the influence of microtonality in the creation process.

Charlemagne Palestine — 2 piano’s, Seppe Gebruers — 2 piano’s

CHRIS RAINIER (AU)

Chris Rainier is een in Zuid-Afrika geboren multi-instrumentalist, performer, componist, improvisator en beeldend kunstenaar uit Melbourne, Australië. Zijn verdiensten als uitvoerder maar ook als academicus en specialist met betrekking tot de componist en instrumentuitvinder Harry Partch hebben hem naar de meeste continenten gebracht. In nauwe samenspraak met internationale vakmannen bouwde hij replica’s van enkele van Harry Partch’s unieke instrumenten, in het bijzonder de verschillende microtonaal aangepaste gitaren van de componist.

Rainier is een modernist. Hij heeft een stevige voeling met de afgelopen eeuw van muzikaal experimenteren en plukt zelfbewust uit die geschiedenis ideeën die helpen tot zijn eigen doeleinden te komen.
Dit jaar staat in het teken van maar liefst twee releases, eentje met zijn interpretaties van Partch’s vroege composities voor stem en microtonale akoestische gitaren – meestal daterend uit de jaren 40 – evenals een nieuw album met zijn eigen originele composities en werk voor stem en zijn replica van Partch zijn Adapted Guitar 1.

Chris Rainier — Gitaar

AUDREY LAURO (FR)

Vanavond stelt Audrey Lauro haar solo album «Sous un ciel d’écailles» voor.

De in Brussel wonende Franse saxofonist Audrey Lauro werd opgeleid in compositie, jazz en hedendaagse muziek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het Conservatorium Royal de Liège.
Haar energie voedt zich aan de experimentele muziek en in het bijzonder aan improvisatie, waarbij ze voortdurend de taal van het instrument, de frase en de sonische gebeurtenis in twijfel trekt.
Je kon haar door de jaren heen regelmatig bewonderen bij multidisciplinaire muziekprojecten van ChampdAction zoals “Hold Your Horses”, een grote trash-opera in 27 acts (2013), “P-TRAINS (Astrin Phosphora)” (2013), “HRZSCHMRZ”, een opera met de schijnwerpers op ‘liefde’ en de steeds verder voortschrijdende digitale wereld of in samenwerkingen met kunsthuizen als Q02 (workspace for experimentele muziek en geluidskunst gevestigd in Brussel), B R O N K S (Theater voor een jong publiek / Brussel) en De Muntschouwburg

Audrey Lauro — alto saxofoon, composities 

Seppe Gebruers is als artistiek onderzoeker verbonden aan KASK & Conservatorium, de school of arts van HOGENT en Howest. Het onderzoeksproject Onontgonnen mogelijkheden in hedendaagse improvisatie en de invloed van microtonaliteit in het creatieproces wordt gefinancierd door het Onderzoeksfonds Kunsten van HOGENT.

€14 (vvk) / €19 (add)
Troika