11.09.22 – 30.09.22, 12:00, Circulair Design geïnspireerd door Japan
De tentoonstelling brengt de resultaten samen van een driejarig onderzoek naar het verminderen van de afvalberg in onze interieur- en meubelsector. Onderzoekers Dirk van Gogh, Marina Yee, Renée Verschraege, Hiroko Yamazaki en Corneel De Corte haalden hiervoor inspiratie uit Japans circulair design zoals Furoshiki, Kigumi, Origami en andere technieken.
Door in de ontwerpfase van meubelen sterk rekening te houden met demontage, wordt het eenvoudiger om onderdelen te herstellen, op te waarderen en te recycleren. Het doel is om meubilair aan te passen aan veranderingen in de leefomgeving en voorkeuren van mensen, alsook aan de levenscyclus van het product, waardoor mens en meubel langer in interactie blijven met elkaar en een langere levensduurte gestimuleerd wordt. Aangezien het traditionele Japanse vakmanschap en de cultuur verfijnde assemblage- en demontagetechnieken ontwikkeld hebben, focust dit onderzoek op deze Japanse technieken als bron.
Vouw- en knooptechnieken met textiel, houtverbindingstechnieken en papiervouwen werden onderzocht om hun potentie als circulair ontwerp mogelijk te maken in de Westerse designwereld. De tentoonstelling verzamelt de verschillende ontwerpideeën die hieruit voortkwamen in de vorm van onder andere wikkeldoeken, lampen van papier en hout en andere demonteerbare constructies, alsook het unieke KOMAKO-paviljoen van Oak Village. Dit houten paviljoen werd uit Japan overgebracht en zal voor het eerst opgesteld en getoond worden in Westerse context waarbij het principe van ‘Design for Disassembly’ wordt besproken.
“Circulair Design geïnspireerd door Japan” is het onderzoeksproject van onderzoekscentrum Futures through Design van de Hogeschool Gent en Howest op de campus van KASK & Conservatorium.