nlen
David Weber Krebs & Maximilian Haas, Balthazar (2015), foto: Marie Urban

16.12.24, 16:00, Doctoraatsverdediging David Weber-Krebs

Op 16 december verdedigt David Weber-Krebs, artistiek onderzoeker aan KASK & Conservatorium, zijn doctoraat tot het verkrijgen van de titel Doctor in de Kunsten. Mede namens de promotoren van de kandidaat, Dr. An Van Dienderen (HOGENT – KASK & Conservatorium), prof. dr. Christel Stalpaert (UGent) en em. prof. dr. Bart Verschaffel (UGent) nodigen wij u graag uit voor deze gelegenheid.

De publieke verdediging start om 16:00 in auditorium Cirque in gebouw Cloquet op Campus Bijloke. Aansluitend bent u welkom op de receptie. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen door een mail te sturen naar david.weberkrebs@hogent.be.

Exercising Fragility in Theatres and Beyond

De plaats van dit onderzoeksproject is de besloten ruimte van het theater in relatie tot de grote wijde wereld daarbuiten. Traditioneel biedt het theater een plek waar het publiek impliciet instemt met een tijdelijke scheiding tussen die ruimte en hun dagelijkse leven en alles wat er zich daarbuiten afspeelt. In het tijdperk van het Antropoceen – het tijdperk van ecologische verwevenheid en vervaagde grenzen tussen natuur en cultuur – wordt deze isolatie echter in vraag gesteld. Het sublieme, historisch gezien als een eenzijdige ervaring van ontzag en angst, opgewekt door overweldigende krachten, moet in deze context worden herzien. In plaats van het publiek te zien als passieve ontvangers van grootse effecten, benadrukt het Antropoceen het wederkerige karakter van relaties, waarin toeschouwers door hun actieve betrokkenheid of louter door hun aanwezigheid in de ruimte, de theatrale ervaring vormgeven. Deze verschuiving nodigt uit tot een herconceptualisering van het sublieme tot een 'fragiel subliem’ waarin het kunstwerk kwetsbaar wordt en een gedeelde verantwoordelijkheid de interactie tussen publiek en performance bepaalt.

Dit onderzoeksproject werd op verschillende niveaus en met diverse middelen uitgevoerd. Binnen de theatrale ruimte door het creëren van voorstellingen en door projecten te cureren, en buiten de theatrale ruimte door het ontwikkelen van een schrijfpraktijk en anderen uit te nodigen te schrijven. Ondertussen maakte van de ene op de andere dag de verspreiding van een onzichtbaar luchtgedragen element mensen over de hele wereld zowel gevaarlijk voor, als kwetsbaar ten opzichte van elkaar, wat niet alleen menselijke relaties maar ook culturele instellingen ontwrichtte. De deuren van de theaters werden voor onbepaalde tijd gesloten en het onderzoeksproject binnen de vier muren van het theater, voltrok zich plotseling daarbuiten.

David Weber-Krebs

David Weber-Krebs is kunstenaar, onderzoeker en curator, gevestigd in Brussel. Hij studeerde aan de Universiteit van Fribourg (CH) en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (NL). Recente werken zijn de voorstellingen The Silencing en The Death of Ivan Ilyich. Hij is curator van de reeks performance-conferenties On Enclosed Spaces and the Great Outdoors en initiator van het boek And Then the Doors Opened Again. David werkt regelmatig samen met verschillende kunstenaars en theoretici en doceert aan diverse academies voor beeldende kunst en podiumkunsten.

David Weber-Krebs is als artistiek onderzoeker verbonden aan KASK & Conservatorium, de school of arts van HOGENT en Howest. Het onderzoeksproject Exercising Fragility in Theatres and Beyond werd gefinancierd door het Onderzoeksfonds Kunsten van HOGENT.

gratis
Campus Bijloke
Cloquet
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent