13.02.23, 18:00, Doctoraatsverdediging Golnesa Rezanezhad Pishkani
Op maandag 13.02 verdedigt Golnesa Rezanezhad Pishkhani, artistiek onderzoeker aan KASK & Conservatorium, haar doctoraat tot het verkrijgen van de titel Doctor in de Kunsten. De verdediging gaat door om 18:00 in de Cirque, L. Pasteurlaan 2. Aansluitend biedt de dienst onderzoek van KASK & Conservatorium een receptie aan in het KASKcafé.
De titel van Pishkani’s proefschrift is Weaving the Past into the Present, met als promotoren dr. Catherine Willems (KASK & Conservatorium), Prof. dr. Aymon Kreil (Ugent) en copromotor Prof. dr. Chia Longman (UGent)
Golnesa Rezanezhad Pishkani onderzoekt hoe Iraanse vrouwelijke tapijtwevers in het noorden van Iran zich voorstellen en hoe zij hun verbeelding weerspiegelen in hun tapijten. In dit artistieke onderzoek hebben de kunstenaar en de deelnemende wevers gemeenschappelijke gronden gevonden om een reeks artistieke werken te produceren via de visuele woordenschat in hun tapijten. Hun werk draagt bij aan de dekolonisatie van de representatie van Iraanse weefsters, die voornamelijk worden voorgesteld als passieve arbeiders, terwijl ze door hun handweefwerk al eeuwenlang een belangrijk sociaal en economisch productief segment van de Iraanse samenleving vormen. Bovendien weerspiegelt het artistieke onderzoek hoe het weven als traditionele praktijk kan worden voortgezet en gepositioneerd in gemoderniseerde samenlevingen die ook vormen van agency bieden. De nieuwe motieven op tapijten en kleden bewijzen hoe de wevers de materiële cultuur proberen te emanciperen van het conventionele beleid dat hen en het traditionele ambacht als erfgoed probeert te behouden in een vast kader van tijd en plaats. De artistieke output van het project is gevormd op basis van twee fasen van samenwerking met lokale tapijtwevers in Noord-Iran. In de eerste fase werd er samen met de ambachtslieden ontworpen en geweven, op basis van hun eigen dagelijkse levensverhalen door traditionele motieven te transformeren. In de tweede fase van de samenwerking ontwierp de kunstenaar-onderzoeker haar eigen tapijten op basis van haar inspiratie uit de nieuwe motieven die de plaatselijke ambachtslieden in de twee dorpen in Noord-Iran weefden.