nlen

16.01.24, 18:00, Kameelah Janan Rasheed

On Opacity

Spreken alle kunstwerken iedereen aan? Zou dat moeten? Hoe bemiddelen kunstenaars en curatoren hun leesbaarheid/illegibiliteit? Hoe kunnen schrijven, vertalen en kritiseren betrokken zijn bij het produceren van manieren van weten en niet-weten? En hoe geven we ruimte aan het potentieel voor misverstanden? Kunstenaar Kameelah Janan Rasheed uit New York, die zich richt op de materialiteit en leesbaarheid van tekst, schrift en taal en op het potentieel van intermediale vertaling, zal haar praktijk introduceren als een manier om een aantal van deze en andere vragen te onderzoeken die we overwegen als onderdeel van de lessen Curating and Writing. Rasheed zal zich specifiek richten op het onderwerp ondoorzichtigheid in relatie tot schrijven en het maken van werk, en haar lezing verankeren in Tina Post's onlangs gepubliceerde boek Deadpan: The Aesthetics of Black Inexpression (2023) van Tina Post.

Bio

Kameelah Janan Rasheed (zij/die) is geboren in East Palo Alto, CA, en woont en werkt momenteel in Brooklyn, NY. Rasheed heeft een MA in Secondary Social Studies Education van Stanford University (2008) en een BA in Public Policy van Pomona College (2006). Ze was een Amy Biehl U.S. Fulbright Scholar aan de Universiteit van Witwatersrand, Zuid-Afrika (2006-7). Rasheed is een levenslange leerling en houdt zich bezig met de poëzie, het plezier en de politiek van zwarte kennisproductie, informatietechnologieën, [on]leren en geloofsvorming. Die is geïnteresseerd in de rituelen en technologieën die we gebruiken om kennis te genereren, te delen en te verbergen.

Rasheeds werk is nationaal tentoongesteld in instellingen als het Brooklyn Museum, het New Museum, MASS MoCA, het Queens Museum, het Bronx Museum, het Studio Museum in Harlem, Portland Institute for Contemporary Art, het Institute of Contemporary Art, Philadelphia, Jack Shainman Gallery, New York, de Brooklyn Public Library en de Brooklyn Historical Society. Internationaal is haar werk onder andere tentoongesteld in NOME, Transmission Gallery in Glasgow, Kunsthalle Wien, Bétonsalon Centre d'art et de recherche in Parijs, Contemporary Art Gallery in Vancouver, Artspace Peterborough, de 57e Biënnale van Venetië en de National Gallery of Zimbabwe. Hun openbare installaties waren te zien in Ballroom Marfa, het Brooklyn Museum, For Freedoms x Times Square Art in New York, Public Art Fund in New York, Moody Center for the Arts in Houston, The California Air Resources Board en verschillende andere.

Rasheed is de auteur van drie kunstenaarsboeken: An Alphabetical Accumulation of Approximate Observations (Endless Editions, 2019), No New Theories (Printed Matter, 2019), en de digitale publicatie Scoring the Stacks (Brooklyn Public Library, 2021). Haar werk, waaronder essays en interviews, is verschenen in Triple Canopy, The New Inquiry, Shift Space, Active Cultures en The Believer.

Ze is een 2021 Guggenheim Fellow in Fine Arts en een 2022 Creative Capital Awardee.

Tijdens het academiejaar 2021-2022 was ze adjunct aan de School of Visual Arts - MFA Fine Arts (2016-heden) en The Cooper Union (2022-heden). In 2021 was ze een Core Critic aan de Yale School of Art - MFA Painting and Printmaking, evenals een Program Mentor voor de School of the Art Institute of Chicago's low-residency MFA Program (2021-heden). Daarnaast is ze voor het schooljaar 2021-22 de inaugurele Douglass Discovery Arts Fellow aan Rutgers University's Douglass Residential College en Mason Gross School of Arts.

Gratis toegang. Kameelah Janan Rasheed geeft deze lezing online gemodereerd door Eliel Jones, maar je bent welkom om ze te komen meevolgen in auditorium Cirque samen met de studenten van Curatorial Studies.
De lezing is onderdeel van de module 'Curating and Writing'.
Campus Bijloke
Cloquet
Louis Pasteurlaan 2
9000 Gent