nlen

De componist moet zich daarom aan het volgende houden: zij moet zich vestigen als een belangrijke instrumentalist, hij mag niet wachten op een neerdalend wezen, en zij moet een vertolker worden – niet alleen van haar eigen muziek en carrière, maar ook van de muziek van haar tijdgenoten – en een frisse blik werpen op de bekende en onbekende klassiekers.

— Julius Eastman, ‘The Composer as Weakling’, Ear Magazine (1979)

She Must Establish Himself – Disrupted Repetitions is het resultaat van een interdisciplinair atelier van een week, waarin opkomende kunstcuratoren en dansers/choreografen samenwerkten. Onder de conceptuele paraplu van Embodied Curating onderzocht de groep, bestaande uit deelnemers van het postgraduaat Curatorial Studies (KASK & Conservatorium, Gent) en de Master Dans (Koninklijk Conservatorium Antwerpen), manieren van creatie over verschillende disciplines heen, met als doel een gezamenlijke livevoorstelling te componeren. Dit hybride werk, dat zich situeert tussen een installatieve performance en een gechoreografeerde compositie, wordt gepresenteerd als openingsact van het BLISS Festival.

De titel is ontleend aan het essay The Composer as Weakling van Julius Eastman en vindt inspiratie in zijn muzikale filosofie. Het werk bouwt voort op de betrokkenheid van BLISS-gastcurator Fallon Mayanja bij Eastmans praktijk en werkt met de experimentele benadering van de componist bij het componeren en construeren. Terwijl de titel ‘vestiging’ als doel lijkt te suggereren, bevat hij tegelijkertijd een interne glitch.

Eastmans muziek staat bekend om zijn geleidelijke opbouw: composities ontwikkelen zich traag via cyclische herhaling, waarin nieuwe tonen en ritmes incrementeel worden geïntroduceerd en voortdurend verder groeien zonder een finale staat te bereiken.

Met delen van De Singel die momenteel (her)bouwd worden, vermengen boor- en constructiegeluiden zich met het gebruikelijke auditieve decor van repetitieklanken. Dit klanklandschap vormt het vertrekpunt van de performance.

De voorstelling vindt plaats in de Muziekstudio, die is omgevormd tot een omgeving die doet denken aan een bouwplaats. Door processen van herhaling, gelaagdheid en uitgeputte motieven te gebruiken, onderzoekt de performance hoe sonische texturen en ritmische gebaren zich inprenten op zowel performers als publiek.

She Must Establish Himself brengt materialen samen uit diverse bronnen – sommige verzameld, andere ter plekke geproduceerd. Deze gelaagdheid van verschillende bronnen creëert een uniek geluidslandschap dat aansluit bij Eastmans idee van parallel eclecticism.

foto's Giada Cicchetti

Embodied Curating

De jaarlijkse masterclass Embodied Curating is een samenwerking tussen het postgraduaat curatorial studies (KASK & Conservatorium, Gent) en de Master Dans (Koninklijk Conservatorium Antwerpen) aan De Singel. Onder de mentorschap van Yann Chateigné Tytelman werken deelnemers van beide opleidingen samen om de kruisbestuiving tussen performance en curatoriële praktijken te onderzoeken.

Met: Bethan Burnside, Daphné Charitos, Maartje Claes, Gustav-Adam Dendooven, Hanna Julia Erdosi, Hector Espuela Pablo, Beatriz Hinojosa Ramirez, Kika Ilegems, Manu Garçia Mpasi, Benjamin Muller, Emilia Naomi Keller, Maria Paola Paulis, Miranda Pastor, Fani Pozidi, Arthur Saint Remy, Mira Slootmaekers, Marie Stalpaert, Flora Vanclooster

Coördinatie: Laura Herman en Isabel Van Bos (Curatorial Studies), Michiel Vandevelde en Anastasia Tchernokondratenko (MA Dance), Benny Nemer (curatoriële begeleiding), Yann Chateigné Tytelman (mentorschap)

Met dank aan: Fallon Mayanja & het To the Fullest-team, Jurgen Techel en Simon De Vos.

 
14.02.2025, 18:00–20:00