
24.04.25 – 11.05.25, Zeynep Kayan, Amel Omar, Reinier Vrancken, that slab of outlaw time
Van donderdag 24 april tot en met zondag 11 mei presenteert het paviljoen that slab of outlaw time, een groepstentoonstelling met werk van Zeynep Kayan, Amel Omar en Reinier Vrancken.
Wachten is verwant aan een lethargische toestand, een lange wachttijd waarin alles stil lijkt te staan. Inwendig razen de gedachten, de realiteit wordt herzien. Nadat het ziekenhuis in 1983 werd ontruimd uit de Bijlokesite, werd Het Paviljoen gebruikt als opslagplaats. Jarenlang sluimerde het, uit het zicht en uit het hoofd, tot het in 2006 werd herbestemd tot platform, een vitrine die iedereen kon zien. De tentoonstelling that slab of outlaw time probeert Het Paviljoen terug te brengen naar een sluimertoestand en de oorspronkelijke ondoorzichtigheid terug te winnen. De werken van Zeynep Kayan, Amel Omar en Reinier Vrancken spreken over de spanning en de grenzen tussen buiten en binnen, de buitenkant en de innerlijke volheid. Ze nodigen uit om na te denken over de parameters en gebaren van het zien, de blinde vlekken, de periferie en het tempo van iemands waarneming.
Zeynep Kayan’s (°1986, TR) praktijk richt zich op het verkennen van de repetitieve structurele opzet van de variaties die ze creëert door gebruik te maken van video, fotografie, geluid en performance. Door middel van experiment en toeval articuleert de kunstenaar een persoonlijk vocabulaire van het “zelf”, of van de “menselijke conditie”, maar lijkt eerder te ontsnappen aan categorisering.
Amel Omar (°1995, NL) is een multidisciplinaire kunstenaar die zich richt op (locatiegebonden) installatie en video. Haar werk is gebaseerd op een objectgeoriënteerde benadering, waarbij ze de verplaatsing van objecten en ruimtes en de intrige van hun overgangs- en liminale staat onderzoekt. Door ruimtelijke en materiële ingrepen herdefinieert ze conventionele functies en nodigt ze uit tot nieuwe interpretaties van het vertrouwde.
Reinier Vrancken (°1992, NL) beweegt zich binnen en buiten materiële en immateriële werelden door middel van schuine verbindingen en poëtische sprongen. Zijn installaties, interventies, objecten en boeken testen op lyrische wijze de verschuivende contouren van fysieke en conceptuele lichamen — hun verspreiding en pluraliteit staan centraal in zijn artistieke praktijk — en worden aanknopingspunten om hun onderliggende relaties te articuleren.