nlen

Alledaagse voorwerpen kunnen een extra dimensie of kwaliteit hebben die niets te maken heeft met functionaliteit, vorm, een concept of een trend. Wat is het dan dat een bepaald glas een “aura” geeft? Waarom zou het ene ding meer glans, passie en “mystieke allure” hebben dan het andere? A Wild Thing probeert deze vaak ongrijpbare kwaliteiten te identificeren en te beschrijven.

Er schijnt een innerlijk licht uit bepaalde dingen. In tegenstelling tot de verblindende spotlight van media en marketing, is dit licht zacht en helder en weerspiegelt het de methodologie en intentie van de maker. Ambachtslieden uit de oudheid ontwierpen vanuit een plaats van eenheid met de materie en de kosmos, stelden zichzelf ten dienste van het maakproces en creëerden zo een moment van overdracht van maker naar ding.

A Wild Thing richt zich op hoe deze eenheid tussen een persoon, een ding en het universum bereikt kan worden door een bepaalde manier van zowel het ontwerpen als het ervaren van objecten. Deze benadering staat in schril contrast met die van de sterontwerper, die vaak nutteloze producten bedenkt die niet meer zijn dan statussymbolen die zijn ontworpen om verspillende consumptie te genereren.

In een reeks essays reflecteert Hilde Bouchez op de designgeschiedenis en de nieuwste bewegingen binnen de designwereld. Ze presenteert ook een fenomenologische methodologie die een nieuwe, meer poëtische benadering van alledaagse objecten opent voor zowel de maker als de consument. De teksten zijn met elkaar verbonden door de zoektocht van de auteur naar een duurzaamheid en betekenis die de organische component van materialen overstijgt.

details
296 pages, 12 x 18 cm, ills. colour, paperback
published by Art Paper Editions
2017, NL / EN
ISBN 9789490800598
uitgever
20 euro