nlen

03.04.25, 19:00, Boekvoorstelling en Q&A Danah Abdulla, Design Otherwise: Transforming Design Education in the Arab Region

Danah Abdulla stelt haar nieuwe boek Design Otherwise: Transforming Design Education in the Arab Region voor in Kunstenbibliotheek. Ze gaat in gesprek met onderzoeker Sofie Verclyte. De boekvoorstelling is een initiatief van Design Museum Gent en de vakgroep Design en vormgeving van KASK & Conservatorium i.s.m. Kunstenbibliotheek.

Design Otherwise: Transforming Design Education in the Arab Region

Hoe kunnen we design bestuderen en onderwijzen op een manier die kritisch, sociaal geëngageerd en plaatsgebonden is? In dit boek daagt Danah Abdulla ons uit om ons een ontwerpopleiding en -cultuur voor te stellen die verder gaat dan het blindelings lenen van Eurocentrische modellen en kaders. Op basis van lessen uit het werk met designstudenten, docenten en ontwerpers in de Arabische regio, met een bijzondere focus op Jordanië en met voorbeelden uit Libanon, Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten, creëert Abdulla een dialoog met degenen die het meeste belang hebben bij onderwijs om ons voor te stellen hoe we een collaboratief, contextueel gebaseerd en maatschappelijk relevant designonderwijs kunnen ontwikkelen.

Door eerst het hoger onderwijs en designonderwijs in de regio te contextualiseren en de problemen en uitdagingen te onderzoeken die relevant zijn voor de ontwikkeling van curricula en pedagogie, zoals macht, bureaucratie, taal en toegang, overweegt Abdulla het doel en de relevantie van designonderwijs in hedendaagse postkoloniale samenlevingen. Ze onderzoekt hoe regionale identiteiten en klassentegenstellingen de ontwikkeling van designculturen vormgeven, evenals verschillende percepties van design en de waarde ervan. Abdulla belicht de rol van design in de maatschappij en de modellen van curricula en pedagogie die geschikt zijn voor het ontwikkelen van contextueel gesitueerd designonderwijs. Ze schetst vaardigheden en strategieën om toekomstige ontwerpers toe te rusten, stelt nieuwe mogelijkheden voor praktijkvormen voor en een bruikbaar kader voor de ontwikkeling van designonderwijs.

Danah Abdulla

Danah Abdulla is een ontwerper, docent en onderzoeker die geïnteresseerd is in nieuwe verhalen en praktijken in design die de disciplinaire grenzen en definities van het onderwerp verleggen. Ze is Reader (Associate Professor) in Anti/Post/Decolonial Histories, Theories, Praxes aan het Decolonising the Arts Institute aan de University of the Arts London (UAL). Daarvoor was ze hoofd grafisch ontwerp aan de Camberwell, Chelsea en Wimbledon Colleges of Art, UAL. Danah is stichtend lid van het platform Decolonising Design en richtte Kalimat Magazine op. Haar onderzoek richt zich op dekolonisatie van design, mogelijkheden van designonderwijs, designcultu(u)r(en) met een focus op de Arabische regio, de politiek van design, publiceren en social design. Ze is de auteur van Designerly Ways of Knowing: A Working Inventory of Things a Designer Should Know (Onomatopee, 2022), en Design Otherwise: Transforming Design Education in the Arab Region (Bloomsbury, 2025).

toegang
Gratis mits reservatie
i.s.m. Design Museum Gent
locatie
Campus Bijloke
Godshuizenlaan 2A
9000 Gent