23.02.23, 20:30, Classics Restored: De Cierta Manera, Sara Gómez
Sara Gómez was Cuba’s eerste vrouwelijke filmmaker. Aan het Instituto Cubano Del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC) was Gómez de assistente van regisseurs Jorge Fraga, Tomás Gutiérrez Alea en Agnès Varda. Haar laatste en enige langspeelfilm is De Cierta Manera (One Way Or Another). Ze overleed tijdens het maken van deze film, die naderhand werd afgewerkt door haar Cubaanse collega’s Tomás Gutiérrez Alea en Julio Garcia Espinosa.
Het resultaat is een educatief en onderzoekend docudrama over de liefdesrelatie tussen onderwijzeres Yolanda en buschauffeur Mario, die een sterk verschillende socio-economische achtergrond hebben. Ze ontmoeten elkaar in de arme wijken van Havana, in het post-revolutionaire Cuba. De film staat kritisch tegenover de idealen van de Cubaanse revolutie (1953 – 1959) en bevraagt de Cubaanse samenleving op het gebied van werk, woning, voeding, relaties en opvoeding. Ondanks de revolutie, is de koloniale samenleving nog steeds aanwezig in het Cuba van de vroege jaren zeventig en zijn machismo, racisme en seksisme er duidelijk de wereld nog niet uit.
De Cierta Manera werd in 2021 gerestaureerd door Arsenal – Institut für Film und Videokunst – en werd onder meer datzelfde jaar nog getoond tijdens het festival Il Cinema Ritrovato in Bologna.