24.11.24, 13:00, Kinokwartet: High School Hysteria
Spijbel van je sociale verplichtingen en schrijf je in voor Kinoautomats jaarlijkse school of life. Met een spervuur aan filmische geneugten laat het Kinokwartet je steeds de beste en meest bijzondere hoekjes van de filmgeschiedenis zien. Dit keer timmeren we de cinemazetels om tot schoolbanken voor een double double bill unruly tienerfilms die zich met gelakte nagels, scherpe tandjes en telepathische krachten verzetten tegen de tirannie van de volwassen wereld. In deze lesblokken is huiswerk slechts een boze droom en worden de spelregels van de samenleving vooral ontleerd. Een bank vooruit en zoen van de leerkracht voor zij die de hele dag bijwonen.
- 13:00, SCHOOL IN THE CROSSHAIRS, Nobuhiko Ôbayashi 1981, Japan, 90’
Geen betere plek om te beginnen dan de krankzinnige oogkietelingen van Nobuhiko Ôbayashi. Vooral gekend van spookhuis culthit Hausu (1977), maakte Ôbayashi een absurdistisch oeuvre waar de groeipijnen van de tienertijd steeds paranormale proporties aannemen. In School in the Crosshairs betekent de komst van een nieuwe student slechte vibes wanneer die met psychische superkrachten de school probeert te onderwerpen aan een alien invasie. Het is vast een metafoor voor iets, maar de coole kleurtjes en chaotische energie zijn al een traktatie op zichzelf.
- 15:00, DIABOLO MENTHE, Diane Kurys 1977, Frankrijk, 101'
Dit regiedebuut van Frans cineaste Diane Kurys start vanuit haar persoonlijke ervaringen als weerbarstige tiener in de onrustige jaren 60. Rechts-extremisme maakt zijn revival mee en de Algerijnse oorlog verdeelt het land. Zussenpaar Anne & Frederique absorberen de politieke spanningen terwijl ze zich wegwijs proberen te maken in destrikte gangen van het Jules Ferry meisjeslyceum. Met charme, tact en een heerlijke je m’en fous-energie bruist Diabolo Menthe van leven en verzet. De tienerlijke rebellie kant zich ook tegen het medium film door de mannelijke conventies van de coming of age film spelenderwijs binnenstebuiten te keren.
- 17:00, NOWHERE, Gregg Araki 1997, VSA & Frankrijk, 78’
Dit slotstuk van Gregg Araki’s Teen Apocalypse Trilogie is – op de beste manier – all over the place. Nihilisme, bronstigheid, strijdlust en escapisme komen samen in een queer en kinky cocktail voor de eeuwigheid. Doelloos en half-verdoofd dwaalt een groep polyamoureuze tieners doorheen Beverly Hills. Op zoek naar zichzelf, maar vooral naar een fix, passeren ze wilde feestjes en funky droomlandschappen gevuld met pijnlijk felle pastelkleuren, desoriënterende soundscapes en een mise-en scène waar er altijd wel iemand ligt te muilen. Recent gerestaureerd bloedt deze anarchistische aderlating terug fel op het witte doek.
- 20:30, TWILIGHT, Catherine Hardwicke 2008, VSA & VK, 35mm, 122’
Voor de bel gaat, zetten we onze tanden in het grootste liefdesverhaal van onze generatie. Hoewel de hunky weerwolven en glimmende vampierenhuidjes verre van een inleiding nodig hebben, brengen we voor deze vertoning een queer reading die de teenage angst en transformatieve romance hertekent. Daarenboven slaan we een staak door het hart van alle haters die dit filmisch meesterwerk van haar rechtmatige plek in het canon proberen te weren. Een paraaf in de agenda en nablijven voor zij die aan het einde van de avond nog niet overtuigd zijn.
Vergeet je brooddoos niet!