Ann Saelens, Tanja Oostvogels
Verleiden tot het midden
Als docent jongeren een eigen creatie laten maken is een complex proces. Het onderwerp is misschien geen gat in de markt, maar dan toch alleszins een hiaat in het veld – want ja, hoe doe je dat eigenlijk, dat laten doen. Theaterdocenten en actrices Ann Saelens en Tanja Oostvogels sprongen erin (in het hiaat, niet het gat) en kwamen weer boven met een onderzoeksproject dat ‘Verleiden tot het midden’ heet. Die titel kan je alvast lezen als een pedagogisch credo, waarbij de docent jongeren met zachte hand naar het meest risicovolle maar ook spannendste gedeelte van de artistieke rivier dient te gidsen, het midden dus, tussen de veilige oevers in.
Concreet vertalen die besognes zich in een waaier aan vormen. Saelens en Oostvogels schrijven blogposts, maken podcasts, brengen verslag uit van lesobservaties en brengen relevante literatuur, lesmaterialen en mogelijke experimenten in kaart. Zo vraagt Ann Saelens zich in haar jongste bijdrage ‘What’s in a name?’ af waarom het woord ‘theaterdocent’ de laatste tijd zo’n pejoratieve bijklank heeft gekregen. Vanuit een sterk onderbouwd theoretisch kader ontleedt ze de spanningen tussen kunstenaar- en leraarschap en probeert in een bevlogen en bovenal persoonlijk pleidooi (opnieuw) de brug te slaan. Beslist een lectuur waardig.