Max Pinckers’ artistieke werk vindt zijn grondslag in het begrip 'speculative documentary'. Hij mengt zich in de hedendaagse en historische debatten, waarin hij de grenzen tussen feit, fictie, speculatie en verbeelding subtiel aftast. In zijn werk tracht hij de manieren waarop waarheid en realiteit in fotografie gereflecteerd worden, bloot te leggen. In zijn proefschrift gaat hij in op de complexe relatie tussen ethiek en esthetiek in documentairefotografie, en beschouwt hij theatraliteit en 'in-person' reenactments als mogelijke artistieke strategieën om historische verhalen te verweven met persoonlijke getuigenissen. Zijn werk speelt hierin een dubbele rol: de verhouding tot een bepaald onderwerp versus een kritische reflectie op de grenzen van de documentaire—het weerlegt de nadruk op kennis door de inherente onzekerheid ervan te omhelzen.
Naast een proefschrift realiseerde Pinckers de volgende artistieke projecten als onderdeel van zijn doctoraat: Mau Mau, History Makers (2015-ongoing), Double Reward (2021), Red Ink (2017-2018), Margins of Excess (2016-2018), Controversy (2017), Trophy Camera v0.9 (2017), en Two Kinds of Memory and Memory Itself (2015).
Het onderzoek van Max Pinckers werd gefinancierd door het Onderzoeksfonds Kunsten van HOGENT.