nlen

Op 21 oktober 2025 verdedigde Lander Gyselinck, artistiek onderzoeker aan KASK & Conservatorium, zijn doctoraat tot het verkrijgen van de titel Doctor in de Kunsten. Voorafgaand aan de verdediging ging een concert van Hihats in Trees door in de Zwarte Zaal op Campus Bijloke. Daarop volgde een publieke verdediging op dezelfde locatie, met aansluitende receptie. 

Hihats in Trees (live) bestond uit Hui-Chi Li, Mien Heyvaert, Wouter van Asselbergh (drums & percussie), Lander Gyselinck (compositie, drums & percussie).

Kind of Brew: 'live-evil' meets clap, beep, boom

Dit doctoraatsonderzoek verkent het raakvlak tussen een uitvoerende muziekpraktijk en elektronische productie door de lens van een jazzdrummer die zich volledig heeft ondergedompeld in de elektronische dansmuziek (EDM). Het project ontstond in 2016 uit een artistiek verlangen van Lander Gyselinck om de ritmische vitaliteit van clubmuziek te integreren in zijn instrumentale praktijk, maar evolueerde naar een bredere vraag: hoe kan de fysieke taal van het drummen verrijkt worden door de digitaal geconstrueerde wereld van elektronische dansmuziek om zodoende een nieuw vocabularium op het instrument te creëeren? En ook omgekeerd; hoe kan de instrumentale drumpraktijk, met zijn traditie in jazz en het lichaam als maker van ritme elektronische (dans)muziekproductie voorzien van inspiratie en zelfs vernieuwing?

In de loop van dit doctoraat produceerde Gyselinck vijf volledige albums met solowerken, samenwerkingen en experimentele hybriden – elk een volledig ander antwoord op de vraag hoe deze twee schijnbaar tegenovergestelde muziekwerelden elkaar kunnen verrijken:

  • Hihats In Trees – Disleksikon (2020)
  • Lander & Adriaan – Lander & Adriaan (2022)
  • KVR – Spam Vol. 01 (2023)
  • Hihats In Trees – Artefacts (2023)
  • Odd Subdivisionals (2025)

Alle albums en de publicatie zijn tot en met 27.11.2025 te beluisteren en bekijken in de Kunstenbibliotheek en de Muziekbibliotheek

 
21.10.25
 
Lander Gyselinck is als artistiek onderzoeker verbonden aan KASK & Conservatorium, de school of arts van HOGENT en Howest. Het onderzoeksproject Kind of Brew: 'live-evil' meets clap, beep, boom werd gefinancierd door het Onderzoeksfonds Kunsten van HOGENT