nlen

Margo Vanneste
How miniature buildings give an overview

foto's: Mayli Sterkendries

Margo Vanneste vindt het mooi dat kunstenaars tegenwoordig niet meer voor één discipline hoeven te kiezen.Ze kunnen schilder, beeldhouwer, fotograaf en onderzoeker tegelijk zijn.Dat is ook de reden waarom ze besloot autonome vormgeving te studeren aan KASK & Conservatorium, waarbij ze de relatie tussen beeldhouwen en architectuur verkende.In deze grijze zone voelt ze zich het meest op haar gemak.

Maya Toebat
Speelde kunst altijd al een grote rol in jouw leven?

Als kind speelde ik al 'uitvinder'. Ik ging graag naar de werkplaats van mijn vader en leerde mezelf schroeven en boren in de houten planken. Mijn opa speelde hier ook een grote rol in: hij gaf me een obsessie voor bakstenen. Hij was metselaar en als we in zijn buurt in Zeeland rondliepen, liet hij me de huizen en muren zien die hij bouwde. Het fascineerde me echt. Ook omdat kunst zo'n beetje het enige is dat bestaat omwille van zichzelf en niet omwille van iets of iemand anders. We zijn alleen zeker over de dingen die we maken, maar niet over wat ze betekenen of waar ze vandaan komen.

foto's: Mayli Sterkendries

MT
In je eigen werk speel je ook met bakstenen in miniatuurgebouwen. Waarom kies je voor zo'n klein formaat?

Ten opzichte van normale gebouwen ben je altijd kleiner. Met de objecten die ik bouw, ben ik altijd groter. Dat geeft me overzicht en de mogelijkheid om de beelden met veel tederheid te verzorgen. Ik heb ook het gevoel dat alles wat ik maak een weerspiegeling van mezelf is. Beeldhouwer Mark Manders maakte een werk dat 'Self-portrait as a Building' heet en daar kan ik me helemaal in vinden. Ik hou gewoon van het tussenformaat. Misschien komt het omdat ik de middelste zus ben: Ik zoek altijd het midden tussen uitersten.

​MT
Je werken zijn verbonden met zowel beeldhouwkunst als architectuur. Wat kunnen deze disciplines van elkaar leren?

Tijdens mijn masteropleiding autonome vormgeving begon ik de relatie tussen kunst en architectuur te onderzoeken. Ik creëerde vormen die sculpturaal zijn maar ook een functie hebben. Ik 3D-printte bijvoorbeeld een klein gebouw met ramen en door er een rode lamp in te verwerken, activeerde ik de sculptuur en gaf ik het een functie.

foto's: Mayli Sterkendries

Ik geloof dat architectuur en beeldhouwkunst elkaar nodig hebben. Beeldhouwkunst kan gebruik maken van de wiskunde van gebouwen en omgekeerd bevatten gebouwen vaak sculpturale elementen. Kijk bijvoorbeeld naar Le Corbusier: de gekleurde ramen van zijn gebouwen, de manier waarop ze spelen met licht en ruimte. Ik onderzoek ook hoe mensen zich verhouden tot ruimtelijke vormen en structuren. Architectuur is een ervaring. Het gaat over wat je ziet, ruikt en voelt als je een gebouw binnengaat. Op die manier is het ook vergelijkbaar met het overweldigende gevoel dat kunst je kan geven.

MT
Zoek je vaak de scheidingslijnen tussen disciplines op?

De grijze zone is een belangrijk thema in mijn werk. Ik vind het fascinerend hoe we omgaan met ruimtes en objecten die niet in een duidelijke categorie vallen. Bovendien is de scheiding tussen beeldhouwers, schilders... aan het veranderen. Je kunt tegelijkertijd schilder en beeldhouwer en fotograaf en archivaris en onderzoeker zijn. Ik vind dat geweldig.

foto's: Mayli Sterkendries

MT
Was er ruimte voor die combinatie van disciplines in je opleiding?

De opleiding autonome vormgeving richt zich niet op één vakgebied, waardoor je de vrijheid hebt om te experimenteren. Vooral in het eerste jaar leerden we veel verschillende technieken, zoals lassen, kopergieten en timmeren... wat superleuk was. Daarna werd de opleiding meer ontwerpgericht en moesten we naar specifieke opdrachten toewerken, wat ik moeilijker vond. Maar ik ben steeds proberen trouw te blijven aan mijn visie. Ik heb vooral geleerd hoe belangrijk het voor mij is om zelfstandig te kunnen werken.

MT
Na je afstuderen richtte je mee WD40 op, een nieuwe artistieke ruimte in Gent. Vind je het belangrijk om je te omringen met andere makers?

Ik ben graag alleen, maar als ik te lang heb nagedacht, is het goed om andere mensen om me heen te hebben. Ik brainstorm bijvoorbeeld veel met mijn lief, die beeldhouwkunst studeert. En mijn Luka Peeters heeft een vervallen huis gevonden dat we tot residentieplek kunnen verbouwen. Hij vroeg een paar bevriende kunstenaars om te helpen, waaronder ik, en het is een superleuke plek geworden, waar iedereen welkom is. Ik heb het echt gemist om een atelier te hebben, dus het voelt geweldig om die structuur om te creëren weer terug te vinden.

foto's: Mayli Sterkendries

MT
Waar werk je momenteel aan? 

Ik ben een boek aan het maken vanuit de fascinatie voor miniatuurgebouwen die ik vorig jaar heb ontwikkeld. Het lijkt een beetje op een eerder boek dat ik heb gemaakt, genaamd The Street Tourist. Voor dat project liep ik twee maanden lang elke dag door één straat en tekende ik alle ramen, deurmatten en andere details. Ik praatte ook met de mensen uit de buurt en zette hun verhalen om in nieuwe ideeën. Die combinatie van het echte leven en fantasie is erg leuk.

credits
tekst: Maya Toebat
foto's: Mayli Sterkendries
origineel gepubliceerd op 24.11.2024
Margo Vanneste
 
Different Class en KASK & Conservatorium werken samen aan een reeks kunstenaarsportretten met de meest interessante alumni- en studentenprofielen.
lees het interview ook bij