nlen

Terwijl een preminiem van Eendracht De Haan zich positioneert voor het nemen van een vrije trap, meet een TELERAD-sensor van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle een stralingsniveau van 0,10 µSv/h. Op de achtergrond loopt de Nieuwe Steenweg. Er staan wagens geparkeerd voor een alleenstaand huis met een witte poort. De zwarte elzen en hazelaars op de voorgrond zijn pas gesnoeid. 

De handleiding valt open op pagina 17 en 18. Er is geen tekst, enkel fotografisch beeld. In een flits wordt duidelijk wat waar hoort, in welke volgorde dat moet gebeuren en met welke hand. 

Op de R40 staat er een file in de richting van de Dampoort. Een vrachtwagenchauffeur kijkt naar een draaiend reclamepaneel op het dak van een voormalige lasfabriek. De drie beelden en boodschappen ziet hij intussen voor de vierde keer. Ze lijken op een vreemde manier iets met elkaar te maken te hebben, en ze lijken niks te willen verkopen. Zijn betonmixer is leeg. Hij stortte net negen kubieke meter beton in de fundering van de Verapaz-brug. 

On Instructing Photography graaft naar de productieve wisselwerking tussen fotografie en procedures. Procedures kunnen daarbij instructies of restricties zijn, of beide. Het onderzoek focust op procedures als artistiek principe en laat die los op het landschap, dat als een inhoudelijke lijn door het onderzoeksproject loopt. 

On Instructing Photography is een practice-based en kritisch onderzoek. Het telt drie casussen:

  1. In TELERAD wordt onderzocht hoe documentaire landschapsfotografie opereert onder stringente instructies en restricties. We voeren onderzoek rond iets wat onzichtbaar, grenzeloos en vooral hypothetisch is in een landschap: radioactieve straling. De TELERAD-infrastructuur is een netwerk van meer dan 250 meetstations verspreid over het Belgische grondgebied. Dat netwerk biedt een ongebruikelijke dwarsdoorsnede van het fysieke, hedendaagse Belgische landschap.
  2. In LANDSCAPING, A PERFECT MANUAL onderzoeken we hoe fotografie zelf instrumenteel en instruerend kan zijn. Instruerende fotografie hoort hyperfunctioneel en ondubbelzinnig te zijn. Het gaat daarbij niet om beeldende of conceptuele uitmuntendheid, maar om een instrumenteel karakter van het beeld. Deze casus reveleert de spanning tussen het speelse en het serieuze, en tussen een heldere constraint en het onvoorspelbare resultaat van het toepassen daarvan.
  3. In FEUILLETON verkennen we hoe een strikt protocol kan leiden tot onverwachte resultaten, samenwerkingen en inzichten binnen fotografie-onderwijs. We werken vanuit een locatiespecifieke context en behandelen de spanning tussen fotografie en publieke ruimte. De studenten creëren een beeldverhaal voor een billboard en baseren zich daarbij op strikte procedures. 

On Instructing Photography zit op het snijvlak van documentaire fotografie, essay en literatuurwetenschap. Het onderzoeksproject gaat een intensieve samenwerking aan met studenten.

On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Telerad
On Instructing Photography, Feuilleton
On Instructing Photography, Feuilleton
On Instructing Photography, Feuilleton

On Instructing Photography

projectteam
Michiel De Cleene, Lars Kwakkenbos, Arnout De Cleene
duur
01.09.2022 – 31.12.2024
keywords
Procedure, fotografie, literatuurwetenschap, speculatieve documentaire, essay