nlen

Angelique Campens is onafhankelijk kunsthistoricus, schrijver, docent en curator. Haar werk richt zich op de wisselwerking tussen beeldhouwkunst en architectuur in de twintigste en eenentwintigste eeuw, de integratie van beeldhouwkunst in de openbare ruimte en sculpturaal beton (béton brut). Ze is geboren in België en heeft gewerkt voor internationale musea en openbare kunstruimtes zoals het Whitney Museum, Kulturprojekte Berlin, Fondazione Sandretto, Bozar en Wiels. Ze schreef voor verschillende catalogi en tijdschriften waaronder Taschen's Art Now Vol. 4, Abitare, Domus, Sculpture Journal en Aspect. In 2007-2008 was ze Curatorial Fellow aan het International Study Program (ISP) in het Whitney Museum of American Art in New York. 

In 2010 publiceerde ze haar eerste monografie over de architectuur van de Belgische modernist Juliaan Lampens. Ze doceert aan KASK & Conservatorium en publiceerde onlangs een monografie over de kunstenaar en architect Jacques Moeschal (1913-2004), en cureerde het bijbehorende project in Bozar Brussel. In 2022 behaalde ze haar doctoraat in de kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent, waar ze schreef over de nalatenschap van André Bloc, die een sleutelfiguur bleek te zijn in een netwerk van architecten, kunstenaars, critici en theoretici in het centrum van het architectuur-sculptuurdebat.