nlen
Myriam Graulus, docent
myriam.graulus@hogent.be

De fluitiste Myriam Graulus studeerde aan het Conservatorium in Den Haag waar ze haar solistendiploma behaalde met grote onderscheiding onder leiding van de Vlaamse fluitist Eric Dequeker (1988). Ze verbleef vervolgens 2 jaar in Latijns-Amerika waar ze fluitles gaf aan het conservatorium van Quito (Equador) en talrijke concerten als soliste en als kamermuzikante. Met het Nationaal Orkest aldaar speelde ze als soliste de concerti van Reinecke, Danzi en Mozart. Ze nam deel aan het Fluitfestival van Zuid-Amerika en aan het Equadoriaanse Festival voor Hedendaagse Muziek, georganiseerd door componist Milton Estevez. Daar ontmoette ze persoonlijk Tristan Murail en Diego Luzuriaga. 

Bij haar terugkeer werd ze docente fluit aan het Conservatorium van Gent, waar ze tot op heden een klas met internationale uitstraling leidt. Regelmatig speelt ze voor 'Live Music Now' (gesticht door Yehudi Menuhin) die zich wijdt aan de organisatie van concerten in gevangenissen, ziekenhuizen en rusthuizen waar ze vooral het contact met publiek uit alle socio-culturele lagen van de samenleving waardeert. Tegelijkertijd is ze tussen 1991 en 1995 fluitsolo in verschillende symfonische orkesten, zoals het Residentie Orkest van Den Haag, het Radio Filharmonisch Orkest van Hilversum, I Fiaminghi en het Vlaams Filharmonisch Orkest. Vervolgens specialiseerde ze zich gedurende twee jaar in het Conservatorium van Amsterdam in het hedendaagse fluitrepertoire in de klas van Harrie Starreveld, waar ze een nieuwe Meestergraad met de grootste onderscheiding behaalde en koos ze er zo voor zich voornamelijk op dit repertorium toe te leggen.

Ze maakte deel uit van ensembles zoals Musique Nouvelle, Zeitklank en Qo-2, met wie ze een cd opnam (Manfred Werner), nieuwe werken creëerde in Europa en in festivals zoals Ars Musica (Brussel), Musica Sacra (Maastricht) en Impuls Festival (Graz). Ze werkte met componisten zoals Kunzu Shim (Berlijn) en Brian Ferneyhough (Engeland) die ze in Amsterdam ontmoette. Ze werkte mee aan een studiedag in de Codarts te Rotterdam en nam in 2006 voor het label Cyprès een creatie van de componist Jean Marie Rens op. Ze werkte samen met de Dansgezelschap "Antonini & Kaiser" uit Duisburg (DL) in de Productie "Wald Variationen". In 2008 stichte ze het duo Mythos met de Japanse pianiste Tomoko Honda. Zij is lid uit het Septet « Vibrations » en vormde in 2009 het Duo « Les Heureux Moments » met fluistite Pascale Simon. Met Vibrations is hun eerste album in 2019 verschenen: « Strange Meeting » (Label Home Records), en in 2022 een tweede album met de “Telemann Fantasias” voor fluit solo in kwartetversie (Label Et’cetera) 

Als pedagoge fungeerde ze als jurylid in de conservatoria en fluitconcours' (zoals 'Concours de Solistes' in Luxemburg). Ze gaf regelmatig meestercursussen en concerten aan het Conservatorium van Cordoba (Spanje), Livorno (I) en Enschede (NL) en in Taïwan in 2023. In 2012 ging ze met Tomoko op toernee naar Mexico (Universidad de Xalapa, Veracruz) waar ze concerten en Meestercursussen gaven. In 2013 werden ze met hun project NIceLandscapes door Stichting Tempor'a uit Bordeaux geselecteerd voor een reeks concerten door Frankrijk, België en Verenigde Staten. Sinds 2015 wordt Myriam ieder jaar op het Fluitfestival van Zuid-Amerika uitgenodigd om concerten en Masterclassen te geven in Quito, Ecuador. Zij is ook Suzuli fluitdocente Level 1.