
03.04.25, 19:00, Ana Pi
Choreografe en beeldend kunstenaar, geboren, opgegroeid en gevoed in Brazilië, ze navigeert door de wereld door middel van beweging.
De kunstenaar doet onderzoek naar Afro-Diasporische en Urban dansen, werkt als hedendaagse danser en pedagoge en haar praktijk is verweven met reizen. Ana Pi onderzoekt voortdurend gebaren die zijn doorgegeven en gemuteerd door verschillende landschappen en lichamen.
Haar transdisciplinaire werken zijn vooral gesitueerd tussen de begrippen transit, verplaatsing, erbij horen, superpositie, geheugen, kleuren en gewone gebaren. Haar dans, films en onderzoek zijn geprogrammeerd in institutionele ruimtes zoals het Cisneros Institute met MoMA, Raw Material Company, Centre Pompidou, Histórias Afro-Atlânticas Exhibition, Festival d'Automne Paris, en vele andere.
The Divine Cypher, RAW ON, Fumaça, Meditation on Beauty, èscultura, RACE, O BΔNQUETE, COROA, NoirBLUE, DRW2 et Le Tour du Monde des Danses Urbaines en 10 villes, zijn haar werken die choreografie, discours en installatie articuleren.
Audiovisuele producties worden benadrukt door NoirBLUE - les déplacements d'une danse (2018 - 27′), gefilmd in 9 landen van het Afrikaanse continent, is haar eerste documentaire, internationaal bekroond, en de essays Another Anagram of Ideas (2022) en VÓS (2011).
Sinds 2010 ontwikkelt en deelt ze haar praktijk onder de naam STEADY BODY; perifere dansen, heilige gebaren, en in 2020 creëert ze de structuur NA MATA LAB voor artistieke productie en samenwerking.
In 2023, in opdracht van de 35e Biënnale van São Paulo - Choreografieën van het Onmogelijke, toonde ze haar eerste kinetische installatie ANTENA IA MBAMBE - Mimenekenu Ê Lá Tempo!, gemaakt in samenwerking met Taata Kwa Nkisi Mutá Imê, een opperpriester van de Braziliaanse Candomblé. In dit project worden materialen zoals keramiek, baobabzaden, een studie van het fotografisch archief van het Institut Fondamental d'Afrique Noire in Dakar, Senegal, een metalen structuur en een animatiefilm samengebracht in dezelfde dans en dialoog met de verschillende dimensies van “Tempo”. Nkisi goddelijkheid en vitaal principe van de “Candomblé” erfenis in Brazilië onthult alle potentieel van bewegende en plantende andere beelden.
Ze tekende voor de choreografie van ALGORITHM OCEAN TRUE BLOOD MOVES, de grootschalige performance geregisseerd door beeldend kunstenaar en dichter Julien Creuzet. De voorstelling ging in première in New York tijdens de Performa Biënnale, en werd ook opgevoerd in de Nationale Opera Ballet Amsterdam met Hartwig Art Foundation, en in Senegal tijdens het speciale programma van de Dakar Biënnale 2025, waarmee ze een belangrijke reis voltooit die symbolisch de wreedheid van de trans-Atlantische slavenhandel omkeert door middel van een nieuwe triangulatie van leven en vitaliteit.
Ana Pi werkt nu aan haar volgende creatie, ATOMIC JOY, voor 8 dansers die in 2025 in première zal gaan, zowel in Brazilië als in Frankrijk.