
06.03.25, Günther De Beuckelaer Mummanoïds, Tied to time, but free in memory
Mummanoïds is een performance waarin kunstmatige, mensachtige entiteiten centraal staan. Ze lijken op mensen, maar missen een ziel, een geschiedenis, een bewustzijn. Dit werk onderzoekt de grenzen tussen menselijkheid en kunstmatige constructie, en bevraagt wat het betekent om ‘aanwezig’ te zijn.
Deze genderneutrale entiteiten laten ruimte voor interpretatie en nodigen uit tot een intuïtieve benadering. Mijn persoonlijke verhaal is subtiel verweven in elk detail, omgeven door stiltes en open vragen. De onderliggende thematiek raakt aan een diepere strijd: een lichaam dat niet altijd als thuis voelt, een identiteit die zich beweegt tussen vastgelegde categorieën. Mummanoïds belichamen deze dualiteit—aanwezig maar onaangeraakt, zichtbaar maar ongrijpbaar.
De kijker wordt uitgenodigd tot een dialoog, niet enkel met een lichaam of object, maar met een kunstwerk dat vraagt om erkenning en begrip. Het werk fungeert als een spiegel: niet alleen van de menselijke vorm, maar ook van de gevoelens en gedachten die het oproept. Zo ontstaat een moment waarin observatie, emotie en creatie samenvloeien in een gedeelde ervaring.
Deze performance benadrukt de complexiteit van identiteit, herinnering, verbondenheid en vervreemding. Elk detail wordt een verhaal, gevangen in het spel van licht en schaduw dat de ruimte vult. Mummanoïds is een dialoog tussen wat zichtbaar is en wat verborgen blijft, tussen het tastbare en het onuitgesprokene, tussen een huid die beschermt en begrenst.
- Günther De Beuckelaer
Over mij: Op mijn 51ste maakte ik een drastische beslissing: ik stopte met mijn beroepsactiviteit en koos ervoor om opnieuw te studeren aan KASK & Conservatorium Gent, richting Beeldende Kunst. In een wereld die steeds meer naar rechts opschuift, voel ik de noodzaak om mijn stem te laten horen en een boodschap van tolerantie, inclusie en diversiteit uit te dragen. Kunst is voor mij de ultieme taal om deze gevoelens te verbeelden en te delen.
Als performer gebruik ik vaak mijn eigen lichaam als expressiemiddel. Mijn werk balanceert op het snijvlak van autobiografie, artistieke inspiratie en verbeelding. Door de broosheid van mijn naaktheid in mijn werk te integreren, tracht ik innerlijke processen naar de oppervlakte te brengen en een diepere dialoog met mijn publiek aan te gaan.
Abstract Entities
De tentoonstelling Abstract Entities van Thomas Hitchcock dient als een open platform voor tijdelijke interventies door Belgische kunststudenten. Gedurende de tentoonstellingsperiode zullen er tal van interventies plaatsvinden in verschillende media, waaronder performances, muziek, collectieve lezingen, gesprekken, workshops, discussies, lichaamspraktijken, poëzie en filmvertoningen.