31.03.22, 20:00, Slow Reading Club
Slow Reading Club is een semi-fictieve leesgroep die in 2016 werd opgericht door choreograaf Bryana Fritz en kunstenaar Henry Andersen. Ze handelen in geconstrueerde situaties voor collectief en individueel lezen. Centraal in hun collectieve praktijk staat een vraag over hoe betekenis doorgegeven wordt tussen lichamen in de handeling van het lezen. Als lezen een handeling is die wordt "uitgevoerd", kan het dan ook worden gechoreografeerd? En zouden zulke choreografieën een ontsnapping kunnen zijn aan dominante patronen van lezen-als-communicatie? SRC wil de ruimte van overdracht tussen tekst en lezer, lezer en lezer, tekst en tekst bezetten en erotiseren. Ze willen verblijven in de onstabiele ruimte van het lezen zelf, om te intensiveren wat Spivak "de mogelijke dreiging van een ruimte buiten de taal" noemt, die wordt geopend in het lezen en in de liefde.
Slow Reading Club organiseert grootschalige collectieve leessessies, maakt en verspreidt bootleg publicaties, produceert tentoonstellingen en geeft performances. Momenteel werken ze aan een collectief geschreven road novel die zich afspeelt op Amerika's snelwegen en voortkomt uit en gevoed wordt door haar pulp literatuur.
In deze lezing zal het duo proberen een beeld te schetsen van wat het zou kunnen betekenen om te denken en te werken vanuit de lezer. Hoe de productie te situeren binnen de handeling van de receptie, als een facet van de receptie. De lezing zal zich toespitsen op de drempel tussen lezen en schrijven, en de gevallen beperken waarin de twee activiteiten niet netjes kunnen worden gescheiden, zoals vertalingen, manuscripten of fanfictie. De hoop is dat door te denken als een lezer men in staat zal zijn om een deel van de stabiliteit en vastberadenheid die traditioneel wordt toegeschreven aan de auteur/kunstenaar uit balans te brengen en te openen naar iets meer toevallig, meer collectief, meer vreugdevol.
Slow Reading Club ging in première op kunstenfestivaldesarts 2017, in Brussel, als onderdeel van een avond getiteld Before the Codes. Sindsdien presenteerden ze leessessies, tentoonstellingen en voerden ze werk uit in contexten als MAK Schindler House (Los Angeles), Lafayette Anticipation (Parijs), Bergen Kunsthal, Kunstcentrum Vooruit (Gent), Centre Georges Pompidou (Parijs), Zentrum für Kunst und Medientechnologie (Karlsruhe), La Loge (Brussel), Radialsystem (Berlijn), Dortmunder Kunstverein, Cabaret Voltaire (Zürich), Louise Dany (Oslo), Kunstverein Harburger Bahnhof (Hamburg), en Bâtard Festival (Brussel/Amsterdam).