nlen

06.03.25, Wolfe De Roeck, Model Of Matter - My, I Present You

In Model of Matter onderzoek ik de complexe relatie tussen het lichaam en lichaamsbeelden, waarbij ik me richt op de principes van schoonheid en de veranderlijkheid van onze percepties. Het lichaam fungeert vaak als slachtoffer van de dwingende normen en idealen die heersen binnen de lichaamscultuur, vergelijkbaar met de manier waarop de Art Nouveau-beweging de natuur gebruikte als inspiratie om schoonheid vast te leggen in zijn meest elegante en vloeiende vormen. De meedogenloze vergelijking met anderen en de onophoudelijke concurrentie die daaruit voortvloeit, leidt tot een diepere vorm van vervreemding - zowel van onszelf als van elkaar. Wanneer is ons lichaam niet langer onszelf, maar eerder een object in de ogen van anderen? Historisch gezien heeft kunst altijd gediend als een spiegel van de maatschappij, een gedetailleerde weergave van wat we wilden zien. Deze reflectie creëert een bewustzijn dat ons dwingt onszelf door de lens van de ander te bekijken. In deze onderliggende strijd vind ik het essentieel om bestaande beelden te ontleden en opnieuw te onderzoeken. Mijn kunst is een communicatief hulpmiddel dat kansen biedt om gevestigde normen rondom lichamen in vraag te stellen en af ​​te breken.

  • Wolfe De Roeck

Als performer richt Wolfe De Roecks kunstpraktijk zich op de herpresentatie van lichamelijkheid, waarbij ze de grenzen van het lichamelijkheid onderzoekt en het transformeert in een diepere, conceptuele ervaring. Door het gebruik van virtuele technologieën, rituelen en traditionele elementen creëert ze een unieke vierde dimensie binnen performance, waarin actietheater een belangrijke rol speelt. Ze beschouwt ruimte niet alleen als een achtergrond, maar als een organische uitbreiding van haar lichaam, gevormd door structuren en objecten die in direct verband staan ​​met haar aanwezigheid. Haar werk is doordrenkt van beweging; het is een voortdurende zoektocht naar de dynamiek van voortbeweging. Wolfe streeft ernaar waarden te ontleden terwijl ze een innovatieve visuele identiteit bouwt die wordt gekenmerkt door verschuivingen en veranderingen. Voor haar fungeert performance als een middel om het waarneembare te ontkaderen en opnieuw te kaderen, waarbij de kijker wordt uitgedaagd om de realiteit vanuit nieuwe perspectieven te ervaren. Haar artistieke praktijk is een uitnodiging om de intieme relatie tussen maker en toeschouwer opnieuw vorm te geven, waardoor een ruimte voor reflectie en verbinding ontstaat.

Abstract Entities

De tentoonstelling Abstract Entities van Thomas Hitchcock dient als een open platform voor tijdelijke interventies door Belgische kunststudenten. Gedurende de tentoonstellingsperiode zullen er tal van interventies plaatsvinden in verschillende media, waaronder performances, muziek, collectieve lezingen, gesprekken, workshops, discussies, lichaamspraktijken, poëzie en filmvertoningen.

gratis