nlen

Jeroen Billiet (°1977, Tielt) studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Gent en Brussel bij Luc Bergé waar hij in 2001 met grote onderscheiding voor het eindexamen hoorn slaagde. Hij vervolmaakte zijn studies met lessen bij Froydis Ree Wekre en Claude Maury, en specialiseerde zich in zijn grote passie: historische instrumenten. Hierna begon een carrière begon die hem langs de meest vooraanstaande formaties voor oude muziek voerde. Van 2002 tot 2009 was hij solo-hoorn van les Musiciens du Louvre-Grenoble olv Marc Minkowski en van 2012 tot 2018 bij Insula Orchestra olv Laurence equilbey. Momenteel is hij solist bij le Concert d’Astrée olv Emanuelle Haim en les Talens Lyriques olv Christophe Rousset. Als lid van deze ensembles speelde hij op nagenoeg alle belangrijke Europese muziekfestivals en realiseerde meer dan 70 CD- en DVD-opnames. Bij het label Phaedra verscheen in 2010 de internationaal bejubelde solo-CD “fall now blows its horn”, dat het lyrische Vlaamse hoornrepertoire opnieuw in de schijnwerpers plaatste. In 2016 verscheen een tweede solo-CD ""Chants d'Amour"", met werken uit de Luikse en Brusselse romantische hoorntraditie bij het label Terra Nova. Hij is daarenboven stichtend lid van het hoornistencollectief Mengal Ensemble.

In juni 2008 verwierf Jeroen con brio de titel “Laureaat van het Orpheus Instituut”. Momenteel hij als docent verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen, als onderzoeker en docent aan KASK & Conservatorium en als leraar hoorn aan het Stedelijk Conservatorium te Brugge. In juli 2019 was Jeroen Billiet samen met zijn conservatorium-collega Rik Vercruysse gastheer van het succesvolle 51ste International Horn Symposium waarmee hij meer dan 700 hoornisten uit 40 verschillende landen naar de Gentse binnenstad lokte. Tijdens het hieraan gekoppelde straatfestival Wake the Dragon werd onder meer het Guinness World record voor grootste hoornensemble aller tijden verbroken tijdens een indrukwekkend openluchtconcert op het Gentse Sint-Baafsplein.

De International Horn Society de prestigieuze Punto-Award, een erkenning voor zijn internationale carrière als speler, docent en onderzoeker.

In 2021 behaalde hij een doctoraat in de musicologie aan de Universiteit Gent over de Gentse hoorntraditie tijdens de Belle Epoque-periode. In hetzelfde jaar werd hij aangesteld als hoofdvakdocent hoorn aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.