nlen

Laura Herman (1988, Brussel) is curator en schrijver. Ze is artistiek mededirecteur van NW, Open Huis voor Hedendaagse Kunst en Film in Aalst, en is coördinator van het postgraduaat Curatorial Studies. Ze is lid van de aankoopcommissie voor de kunstcollectie van de Vlaamse Overheid, en ze is ook lid van de Filmlab commissie van VAF. In 2022 ontving Herman de hoofdprijs van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek voor haar essay over de raakvlakken tussen het werk van Camille Henrot en het moederschap, en momenteel is ze 'brievenschrijver' voor Rekto:Verso.

Voorafgaand aan haar huidige functies was Herman curator bij La Loge in Brussel, een ruimte gewijd aan hedendaagse kunst, architectuur en theorie. Ze cureerde o.a. Uriel Orlow's Learning from Artemisia, Carey Young's Palais de Justice en Zoë Paul's Despina. Van 2016 tot 2020 was ze redacteur bij De Witte Raaf, een tweemaandelijks kunsttijdschrift dat in België en Nederland wordt verspreid, en in die periode was ze theoriedocent aan de afdeling Contextual Design van de Design Academy Eindhoven. Tussen 2018 en 2020 was Herman curator van 'The New Sanctuary', het 12th Satelliteprogramma dat werd gehouden in Jeu de Paume in Parijs, CAPC in Bordeaux en het Museo Amparo de Puebla in Mexico.

Ze is co-redacteur van de publicatie The Floor is Uneven. Does It Slope? (Mousse Publishing, 2019) en is als co-auteur betrokken geweest bij andere publicaties waaronder Herewith the Clues (Sternberg Press, 2019) en Experience Traps (Motto Distribution, 2018). Hermans recensies en essays zijn verschenen in gerenommeerde kunstpublicaties zoals Mousse, Frieze, Spike Art Quarterly, Metropolis M, Bomb, rekto:verso, en anderen. 

Ze heeft tentoonstellingen en evenementen samengesteld zoals 'Family Fictions' in Extra City Kunsthal (2019), 'Natural Capital (Modal Alam)' in samenwerking met Charlotte Dumoncel D'Argence en Offshore Studio als onderdeel van Europalia Indonesia's Curatorial Award in Bozar, Brussel (2018), 'Definition Series: Infrastructure' bij het Storefront for Art and Architecture in New York (2016), 'Third Nature' bij het Hessel Museum in New York (2016), 'The Office for Doubts and Desires' bij P! in New York (2016) en 'Wild Horses & Trojan Dreams' bij Marres in Maastricht (2013). Van 2013 tot 2015 werkte ze als assistent curator bij Z33, Huis voor Hedendaagse Kunst.

Herman is bestuurslid van Auguste Orts, een Brussels productie- en distributieplatform opgericht door kunstenaars Herman Asselberghs, Sven Augustijnen, Manon de Boer en Anouk De Clercq. Ze is ook lid van AICA, de vereniging van internationale kunstcritici, en Outline, een onafhankelijk platform dat het transdisciplinaire werk van Begüm Erciyas, David Weber-Krebs en Ula Sickle ondersteunt.

Ze behaalde een MA aan het Center for Curatorial Studies, Bard College, New York, in 2016, en een MA in Vergelijkende Moderne Literatuur aan de Universiteit Gent in 2010.