28.11.17, 20:00, Sacrificium —Lore Binon & Imago Mundi
Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke opera- componiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen componeren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.