nlen

George Chinnery
Some sort of informal situation

George Chinnery is een dichter die op mysterieuze wijze te werk gaat. Tijd voor een babbel.

ONRUST
Hallo, George. Vertel eens, wat doe jij?

George Chinnery
Installatie. Ik werk voornamelijk met beeldhouwkunst, video, geluid en poëzie – mijn eigen poëzie. Taal staat daarbij altijd centraal.

ONRUST
Welke taal?

George Chinnery
Wel, ik ben een beetje een verzamelaar. Ik heb veel lopende archieven. Mijn telefoon zit altijd vol met notities: flarden van gesprekken die ik heb opgevangen, een reclameslogan... Gewoon alledaagse dingen die me bijblijven. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen en video's. Ik heb bijvoorbeeld net een zine gemaakt in samenwerking met Ant Mag. Die bestaat uit bronmateriaal en knipsels. Een speelse verzameling invloeden. Zoals je ziet, heb ik veel geput uit mijn archief van auto-onderdelen. Voor mij is dat een soort hedendaagse archeologie. Ik houd van catalogiseren en lijsten maken. Dat vind ik erg rustgevend.

ONRUST
Waarom?

George Chinnery
O, ik weet het niet, het is het gevoel dat dingen en betekenis zich kunnen opstapelen. Het verlost me van de constante druk om dingen in mijn hoofd te jongleren. Het is een vorm van structuur.

ONRUST
Is het ook een reactie op de overweldigende digitale ervaring?

George Chinnery
De titel van de zine is ‘Growing a fan base online has never been this easy’. Het verwoordt een aantal frustraties die ik ervaar als ik mezelf als artiest probeer te promoten op sociale media. Dat voelt erg kunstmatig. Ik denk dat een kunstenaar al genoeg gratis werk doet en deze online identiteit in stand houden voelt als een extra laag daarvan. Maar aan de andere kant put ik ook energie uit die digitale context, vooral uit de manier waarop geschiedenis en hiërarchieën lijken samen te vallen op één vlakte. Alles in de nabijheid van al het andere.

ONRUST
Zoals ook in jouw werk het geval is?

George Chinnery
Mijn praktijk draait om het uit-proberen van nieuwe verbanden tussen heel verschillende dingen. Ik heb een docu-ment genaamd ‘What is my work about’. Nog een lijst, ja. Het is een verzameling ingangen… Het begint zo: it’s about keeping things in perpetual orbit with each other / it’s an unruly archive made up of fragments / a kind of contemporary archaeology / finding joy in the absurdity of everyday things / the slipperiness of language and meaning / luxuriating in metaphor / creating ephemeral partnerships / playing with hierarchies of value / creating poetry through friction / decontextualisation as an infinitely fascinating game… Het gaat maar door.

ONRUST
Hoe blijf je dan in orbit, creëer je partnerships, geniet je van metaforen, enzovoort?

George Chinnery
Ik wacht op een soort flow, een bijzonder creatief moment waardoor ik snel intuïtieve beslissingen kan nemen over hoe ik bepaalde materialen combineer. Daarna reflecteer ik op een meer rationele manier en verfijn ik. Maar dat eerste intuïtieve moment blijft me dierbaar en ik probeer erop te vertrouwen. Er is veel dat niet kan worden gerationaliseerd.

ONRUST
Hoe kun je, werkend vanuit intuïtie, het louter persoonlijke overstijgen?

George Chinnery
Dat hoeft niet. Ik denk dat veel van de beelden waar ik me toe aangetrokken voel al in de populaire cultuur rondhangen. Ik duik in het vat van het collectieve geheugen. Aan de andere kant, hoe specifiek je bepaalde verbanden ook legt, zodra iemand anders ernaar kijkt, wordt het een ander verhaal. Uiteindelijk zijn verhaal en betekenis volkomen onvoorspelbaar.

ONRUST
Open, zeker. Toch lijkt je werk ons allesbehalve willekeurig.

George Chinnery
Daar ben ik het mee eens. Er is een bepaald soort esthetiek waar ik me toe aangetrokken voel. Eén daarvan is die van rituele objecten. Dit is waar ik het heft in eigen handen neem. Als het gaat om het maken van objecten, gebruik ik zelden objets trouvés. Ambacht is heel belangrijk voor me. Ik raak erg betrokken bij het vervaardigen van mijn objecten. Vroeger was ik een professionele metaal-bewerker. Dat is waarschijnlijk een arche-type van objecten waar ik van houd, industriële productie. Veel vormen komen voort uit snijresten. Als ik iets in metaal maak, maak ik foto's van de restanten. Dat is zeker een rode draad.

ONRUST
Hoe zie je je werk evolueren in de toekomst?

George Chinnery
Ik heb een parallelle praktijk als DJ onder de naam Pusjka. Dat begon als een aparte creatieve entiteit, maar ik wil steeds meer ontdekken hoe deze werelden samenkomen. Eén ding dat ik mis in een kunstcontext is de viscerale intensiteit van een club, van elektronische muziek. De zware bas kan op een lichamelijke manier diepgaand zijn. Die gaat voorbij aan het intellect. Ik zou iets van deze intensiteit in mijn installatie willen brengen. En andersom: meer experimentele vormen van poëzie en found footage opnemen in mijn set. Het kan beide kanten opgaan.

ONRUST
Bedankt en veel geluk. 

 
Dit interview werd oorspronkelijk gepubliceerd in Graduation / Onrust, Publicatie, 09.2023.
Tekst: Régis Dragonetti.