nlen

VAF Wildcards 2023

Kaalkapje (2023) © Marthe Peters

De VAF Wildcards worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt. De winnaars krijgen de kans om een eerste buitenschools project te maken, onder begeleiding van een individuele coach en met financiële ondersteuning van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF).

Still uit Orange Flavored Love (2023) © Angela Alsouliman

VAF Wildcard Fictie 2023

De VAF Wildcard Fictie 2023 gaat naar Orange Flavored Love van Angela Alsouliman (30'), een masterfilm van KASK & Conservatorium.

Orange Flavoured Love is een zintuiglijk fictiedrama vol glimlachen, kleuren en geuren. In Mosul zorgt Nawal voor haar zieke moeder Samia. De toestand van de moeder verslechtert omdat er geen medicijnen meer beschikbaar zijn in de stad. In de paar dagen die ze nog heeft, delen Nawal, haar moeder en hun buurvrouw kleine momenten van vreugde. De dames zingen en dansen, ze gebruiken make-up en maken geuren, ze vertellen moppen en lachen te hard. Te midden van ziekte, armoede en oorlog slagen ze erin iets verschrikkelijks om te zetten in iets vreugdevols en schoonheid te creëren waar lelijkheid toeslaat.

Naast de winnaar gaf de jury in de categorie Fictie ook een eervolle vermelding aan Burn van Cato Catteeuw, net als de winnende film een eindwerk van KASK & Conservatorium.

De jury voor de VAF Wildcard Fictie bestond uit Tomas Leyers, Hyun De Grande, Aimé Claeys, Tinne Bral en Charlotte Lybaert.

De winnaar van de VAF Wildcard Fictie is er eentje waar de jury stil van werd. Het verhaal dringt binnen in laagjes, is goed gedoseerd en enorm menselijk. Een prachtig portret dat een diepe indruk nalaat. De maker toont veel belofte en de jury kijkt uit naar wat volgt. — Juryverslag VAF Wildcard Fictie

Still uit Kaalkapje (2023) © Marthe Peters

VAF Wildcard Documentaire 2023

De VAF Wildcard Documentaire 2023 gaat naar Kaalkapje van Marthe Peters (25'), een masterfilm van KASK & Conservatorium.

In Kaalkapje kijkt de filmmaker twintig jaar na het overleven van kinderkanker door de lens van haar vaders handycam terug op een periode waarvan ze zich niets meer kan herinneren. In dagboekachtige fragmenten verzet ze zich tegen het idee van ziekte als een metafoor en zoekt ze naar dingen die haar blij maken om te leven.

Naast de winnende film gaf de jury in de categorie Documentaire een eervolle vermelding aan Ergens tussenin van Liza De Maeyer (14’), een bachelorfilm van RITCS School of Arts.

In de jury voor de VAF Wildcard Documentaire zetelden Jaan Stevens, Barbara Dyck en Ilona Vanouplines.

De maker geeft zich op een intieme manier helemaal bloot. Het resultaat is een kwetsbare, gecontroleerde en ontroerende korte documentaire. De film vindt een mooie vormelijke balans tussen digitale en archiefbeelden, vol duidelijk doordachte keuzes. — Juryverslag VAF Wildcard voor Documentaire

Still uit Le tarantole dormono sotto le pietre (2023) © Giada Cicchetti

VAF Wildcard Filmlab 2023

De VAF Wildcard Filmlab 2023 gaat naar Le tarantole dormono sotto le pietre van Giada Cicchetti (27’), een masterfilm uit de richting fotografie (beeldende kunsten) van KASK & Conservatorium.

De film is geïnspireerd op een ritueel dat in de Middeleeuwen in Zuid-Italië ontstond: Tarantismo, een traditionele magisch-religieuze praktijk voor het genezen van mensen, vooral vrouwen, die last hadden van krampachtige bewegingen die worden toegeschreven aan de beet van een vogelspin. De maker filmt haar moeder en weeft zo een dialoog tussen generaties over moederschap, dochterschap en vrouwelijkheid. Tegelijk speurt ze in Zuid-Italië naar de sporen van dit oude ritueel en de evolutie ervan tot op vandaag.

De jury voor de VAF Wildcard Filmlab bestond uit Lázara Rosell Albear, Ruben Demasure en Sofie Verdoodt.

Het scenario van deze schrijver toont zowel een zekere tederheid, als een mooie gelaagdheid in de personages. De jury ziet het groeipotentieel van deze schrijver en hoe een VAF Wildcard daarbij kan helpen. — Juryverslag VAF Wildcard Scenario