nlen

27.04.19 – 14.06.19, 11:00, Sophie Nys - Family Nexus

Met de tentoonstelling Family Nexus gaan beeldend kunstenaar Sophie Nys en KIOSK voor de tweede keer een samenwerking aan. Nys werd eerder al uitgenodigd in 2008, toen KIOSK nog in het buitenpaviljoen gevestigd was. Voor die gelegenheid kocht de kunstenaar een metalen tijdscapsule, stak de geschiedenis van de tentoonstellingsruimte erin en stopte deze onder de grond. De capsule ligt er nog steeds, onzichtbaar, maar tegelijkertijd ook permanent en onmiskenbaar als ingreep. Als een voorbeeld ook, van de manier waarop Nys vanuit de specifieke geschiedenis en architectuur van een plek werkt. Dit is andermaal het geval voor haar komende tentoonstelling in KIOSK waarbij ze enkele minimale en monumentale ingrepen, unieke en seriële objecten, persoonlijke kennissen en obscure figuren uit 16de-eeuws drukwerk, rurale landschappen dicht bij huis en stedelijke monumenten onder één en dezelfde noemer tracht te verenigen.

Nys maakt ons alvast warm voor haar tentoonstelling in KIOSK met de titel Family Nexus, een aankondigend beeld van een aan de knie klevende kauwgom en een uitnodigingskaart die ze voor de gelegenheid omvormt tot een boekje. De kaart in boekvorm vertelt het moraliserende verhaal van vier mensen, genaamd Everybody, Somebody, Anybody en Nobody.

Met deze persoonlijke gebaren leidt de kunstenaar ons in in de aan elkaar verwante werken die ze naar aanleiding van deze tentoonstelling heeft samengebracht. Eenmaal we KIOSK zelf betreden, lopen we in een door haar opgezet web van (on)samenhangende intriges, waarbij geen enkele positie neutraal is. Nys is geïnteresseerd in de relaties die tussen haar werken onderling, maar ook ten opzichte van de ruimte en de bezoeker ontstaan en trekt de parallel met een praxis of een huishouden waarin een set van onuitgesproken regels en rollen de dynamiek bepaalt. De titel van de tentoonstelling, Family Nexus, staat in de psychologie voor een gemeenschappelijke visie die door de meerderheid van de familieleden, vaak onbewust en generaties lang, wordt vastgehouden met betrekking tot de gebeurtenissen in het gezin en in relatie tot de wereld.

Wie vervult hier de rol van Niemand, de zogenaamde ‘identified patient’ of zondebok van het huishouden, en welke potten en pannen heeft deze gebroken? Hoewel alle personages tot dezelfde familie, de Family Nexus, behoren, wijzen ze elkaar allemaal met de vinger. De ene is meer iemand dan niemand, meer of minder uniek, afhankelijk, of laat meer of minder afdrukken na als de andere. De met de hand gemaakte kleinste van het gezelschap ondersteunt het grootste, industrieel vervaardigde element. De rest probeert ergens tussenin dit karikaturale contrast post te vatten.

Door bestaande meubelontwerpen of industriële objecten aan te passen aan een nieuwe context en schaal, worden ze uitdrukkingen van een persoonlijke gedachte, personages in Nys’ eigen verhaal. Dit spel van beschouwen, herkauwen en ontdubbelen is eigen aan het oeuvre van Nys en net zoals iedere familie vertoont ook deze verzameling van verwante werken na verloop van tijd een (on)bewuste nexus. Deze daaruit volgende opstelling is haar (zelf)kritische, maar ook humoristische manier om iets te vertellen over haar eigen kunstenaarspraktijk, maar ook over institutionele mechanismen, ons menszijn en de relaties die we met elkaar aangaan.

Gratis