Edwin Carels studeerde eerst Fotografie en Film aan het KASK en stapte daarna over naar het departement Slavische Filologie aan de Universiteit Gent. Daar behaalde hij zijn diploma met een scriptie waarin hij de poëzie van Arseni Tarkovski (de schrijver) vergeleek met die van Andrei Tarkovski (de filmmaker).
Als curator-onderzoeker behaalde hij een praktijkgericht doctoraat met de expositie El Hotel Electrico en de scriptie Animation beyond Animation - a media-archeological approach to the use of animation in contemporary art.
Daarna voltooide hij het postdoctorale project Counter-archives en realiseerde hij samen met KASK-alumnus Pedram Kargar een tweejarig onderzoeksproject: Pardehani - Behind the curtains of animation ; In search for its performative origins. Naast zijn werk als onderzoeker, docent en mentor coördineert Carels als voorzitter van een opleidingscommissie ook de algemene inhoud van de opleiding Audiovisuele Kunsten.
Daarnaast Carels is al jarenlang lid van diverse commissies binnen het VAF (Vlaams Fonds voor Audiovisuele Kunst). Als schrijver publiceert hij essays over media-archeologie, beeldende kunst, film en animatie.
Gedurende meer dan twee decennia was hij ook senior filmprogrammeur en curator voor het International Film Festival van Rotterdam. Als curator (zowel freelance als in het kader van het M HKA, Antwerps museum voor hedendaagse kunst) werkte Carels samen aan tentoonstellingen met o.a. Luc Tuymans, Chris Marker, The Quay Brothers, Robert Breer, Jan Svankmajer, Zoe Beloff, Ken Jacobs, Peter Kubelka, Apichatpong Weeraseethakul, Philippe Parreno, Jean-Luc Godard.