nlen

Filmmaker An van. Dienderen werkt op het snijvlak tussen documentaire, antropologie en beeldende kunst. Terwijl ze verschillende documentaire strategieën en de relatie tussen zelf en ander onderzoekt, onderzoekt ze ook het medium film op een zelfreflecterende manier. Ze onderzoekt de tegenstelling tussen feit en fictie, verbeelding en observatie, speculatie en ervaring, met het belang van het beeld in onze multiculturele samenleving als uitgangspunt. Haar werk toont de absurde, poëtische, rommelige, ongemakkelijke en vaak ontroerende verhalen die deze tegenstellingen in het dagelijks leven kunnen bevatten.

Ze studeerde af in audiovisuele kunsten (Sint-Lukas, Brussel), promoveerde in Vergelijkende Cultuurwetenschappen (Universiteit Gent) en was visiting scholar aan UC Berkeley bij Trinh Minh-ha. Ze maakte verschillende documentaires die wereldwijd werden vertoond en bekroond met (inter)nationale prijzen. Haar werk werd vertoond op het New York filmfestival, FID Marseille, DocFest Sheffield, Videonale Bonn, International Filmfestival Rotterdam, CPH: DOX Copenhague, BFI festival London, 25 FPS Festival Zagreb, MoMa NY, Centre Pompidou Parijs, Courtisane. Haar werk werd gerecenseerd door The Guardian, The New York Times, The International Cinephile Society, Women and Hollywood, Award Watch, De Morgen, Knack, De Standaard, ....

Ze is docent en artistiek onderzoeker aan KASK & Conservatorium (HOGENT – Howest) waar ze sinds 2008 voortdurend onderzoeksprojecten uitvoert. Onderzoeksthema's zijn transdisciplinaire onderwerpen zoals de racistische bias in technologie, speculatieve documentaire, collaboratieve praktijken, de spanning tussen artistiek en etnografisch onderzoek, kritiek op (westerse) representatieregimes van voorheen gekoloniseerde gemeenschappen,... Ze werkt ook als promotor van doctoraatskandidaten, initieerde onderzoeksgroepen en is lid van adviserende onderzoekscommissies.