nlen

Geert Belpaeme is theatermaker en speler. Hij studeerde in 2010 af aan de opleiding drama van KASK & Conservatorium in Gent waar hij sindsdien ook artistiek docent en onderzoeker is. Hij werkte tussen 2016 en 2020 aan een onderzoeksproject over spelen en betekenisvorming en is momenteel coördinator van het onderzoeksproject Reflecting Light, dat het discours over licht en lichtontwerp binnen de podiumkunsten wil uitdiepen en aanwakkeren. 

Als theatermaker werkte Geert tussen 2010 en 2020 samen met Mats Van Herreweghe en een wisselende groep medemakers onder de collectieve naam l'hommmm aan voorstellingen die balanceren tussen theater, performance, dans en filosofisch experiment. Het werk van l'hommmm werd gekenmerkt door een speelsheid en abstractie die vanuit een ongeremde verbeelding vertrekt. In elke voorstelling probeerde l'hommmm een nieuwe taal te creëren, een nieuwe manier om betekenis te vormen en met een publiek te communiceren.

Tussen 2015 en 2018 werkte Geert samen met Bosse Provoost, Kobe Chielens en Lieselotte De Keyser onder de collectieve naam de polen aan de voorstellingen Herberg en The Act of Dying.

Sinds 2020 is het werk van Geert geëvolueerd richting clownerie. In zijn immer hybride praktijk focust hij zich momenteel op de kracht en relevantie van clownerie als hedendaagse praktijk. Het gaat daarbij niet om de reproductie van de figuur van de clown maar om het doen herleven van een rijke en complexe performatieve praktijk die tot midden 20e eeuw een belangrijke plaats in nam in de samenleving. De clown is voor Geert een vehikel om menselijke (en niet-menselijke) agressie, geweld, absurditeit en hopeloosheid te doen materialiseren. De clown is een post-human performer die met een ongeziene speelheid ons bestaan uit haar hengsels licht.

Naast zijn werk als spelende theatermaker werkte Geert als speler, coach en dramaturg samen met Bosse Provoost, Alexia Leysen, Alexander Vantournhout & Bauke Lievens, Circus Katoen, duo André-Leo, Sinking Sideways, Julian Hetzel...