nlen

Jelena Jureša is een beeldend kunstenaar en filmmaker, geboren in Novi Sad (Joegoslavië). Ze heeft uitgebreid gewerkt met vragen over culturele identiteit, gender, geheugenpolitiek en vergetelheid door middel van expanded cinema. De afgelopen jaren heeft haar onderzoek en focus op praktijken van onderdrukking - hoe deze werken en ons betrekken bij systemen van geweld - geresulteerd in multidisciplinaire projecten die op verschillende niveaus even politiek als persoonlijk zijn.

Haar recente werk werd internationaal tentoongesteld in instellingen zoals Argos Centre for Audiovisual Arts (Brussel), Künstlerhaus Halle für Kunst & Medien (Graz), Museum of Contemporary Art (Belgrado), Museum of Contemporary Art (Novi Sad), Contour Biennale, Manifesta Biennale, Kunstverein (Hamburg), BAK - basis voor actuele kunst (Utrecht), Budapest Gallery (Boedapest), Display (Praag), Maxim Gorki (Berlijn), Museum of Contemporary Art (Zagreb) en Fotomuseum (Antwerpen). In 2015 werkte ze als kunstenaar in residentie bij Jackman Goldwasser samen met het Hyde Park Art Center in Chicago. Daar startte ze haar onderzoek naar de raakvlakken van openbare kunst, kapitalisme en patriarchaat, evenals de constructie van mannelijke en vrouwelijke geschiedenissen binnen deze context. Als Q21 kunstenaar in residentie in Wenen in 2016 bestudeerde ze het werk van antropologen en rassenhygiënisten tijdens de Oostenrijkse keizertijd, samen met de naoorlogse politiek van vergetelheid in Oostenrijk.

Haar filmproject 'Aphasia', dat de verbanden onderzoekt tussen machtsposities, racisme, onrecht en geweld van het Belgische kolonialisme tot het Oostenrijkse antisemitisme en de gruweldaden in Bosnië tijdens de Joegoslavische oorlogen, werd medegeproduceerd door Contour Biennale en ontving de hoofdprijs op het 23e Ji.hlava International Documentary Film Festival in Praag. In 2021 werd 'Aphasia' opgenomen in de permanente collectie van de Vlaamse Gemeenschap. Ze zette haar nauwgezette onderzoek en samenwerking met de performers uit de film voort en bedacht en regisseerde een gelijknamige concertperformance, die in 2022 in première ging op het Kunstenfestivaldesarts in Brussel en internationaal blijft toeren. De performance kwam voort uit praktisch onderzoek gericht op het bedenken van nieuwe strategieën om de belichaamde betrokkenheid van de toeschouwer te garanderen, waarbij kwesties met betrekking tot groepsdynamiek, gehoorzaamheid aan autoriteit en polarisatie aan bod komen.